Naar blog overzicht - 17-01-2016

Virtual Reality, pas jij het al toe in je bedrijf?

VR oftewel Virtual Reality… Je hoort er de laatste tijd ontzettend veel over. Er wordt gezegd dat 2016 het jaar is waarin Virtual Reality definitief gaat doorbreken. Maar wat kun jij als kleinere ondernemer nou met Virtual Reality?

Geen zin om te lezen? Bekijk het hele verhaal (plus meer) in mijn vlog (6:55 min):  

Er zijn verschillende grote spelers op de markt die het komende jaar hun VR-brillen en toepassingen gaan uitrollen. We kennen natuurlijk al de Oculus Rift. Deze bril leverde fabuleuze beelden van Matthijs van Nieuwkerk (DWDD) op die door zijn hoeven zakt op het moment dat hij een ritje in een virtuele achtbaan maakt (zie vlog op 0:33 min).

Het klinkt ook een beetje als muziek uit de toekomst. Maar deze muziek komt almaar dichter bij…

Ik help ondernemers om te innoveren. Daarom wil ik samen met jou kijken hoe we Virtual Reality in jouw bedrijf kunnen toepassen.

Misschien denk je dat dat onmogelijk is of heel veel gedoe en geld kost, maar ik heb een creatieve techniek ontwikkeld die je altijd vooruit helpt. De Trendusing techniek ® kost niks en is altijd en overal toe te passen. Vanaf nu zal ik elke maand een trend pakken en deze middels de Trendusing techniek ® inzetten om jouw bedrijf te verbeteren!

Wat ik deze keer met jou wil gaan doen:

Kijken naar hoe jij Virtual Reality in zou kunnen zetten. Hoe zou jij die trend van de toekomst, die trend die er nu aan komt in kunnen zetten in jouw bedrijf? En wat kun je van deze trend leren?

Hoe zou jij Virtual Reality in kunnen zetten?

Het maakt niet uit in welke branche je werkzaam bent. Bedenk bijvoorbeeld eens hoe je Virtual Reality in kan zetten als je in een van onderstaande branches werkzaam bent:

  • Horeca
  • Leisure
  • Retail
  • Financiële wereld
  • Bouw
  • Zorg

Elke andere branche of zelfs vakgebied kan natuurlijk ook!

Je hebt nu al VR-brillen voor een paar tientjes (ze zijn er zelfs van karton!). In mijn filmpje gebruik ik de Homido VR-bril waar je je smartphone in kan schuiven. Dat werkt al heel goed. Er zijn nog niet heel veel toepassingen voor mogelijk maar je kunt al wel, net als Matthijs van Nieuwkerk in die achtbaan stappen en andere filmpjes kijken of spelletjes spelen.

De brillen die er aan komen in 2016 zijn van een andere orde. De gaming- en de filmindustrie zetten al enkele jaren vol in op Virtual Reality. Zo ontwikkelen Samsung, Facebook en Google allemaal hun eigen VR-brillen en toepassingen. Nu nog dure brillen, maar zoals altijd met nieuwe producten, worden ze uiteindelijk betaalbaarder.

Op het moment dat de mogelijkheden van Virtual Reality echt groot zijn geworden, zou het leuk zijn als jij ook mee kan liften op deze trend. Dan wil je niet achter de feiten aan hoeven lopen. Virtual Reality kan ook voor jouw branche interessant zijn. Zo kun je nu al bij Funda virtueel huizen bekijken. De makelaardij is dus al bezig met Virtual Reality. Nu jij nog!

Mijn vraag aan jou: Wat zou jij met VR in jouw vakgebied of branche kunnen doen?

Denk voorbij gedachten als “Dat is gek”, “Dat slaat nergens op voor mij” of “Daar heb ik toch helemaal niks aan”. Het zijn juist die gedachten die je tegenhouden om mee te gaan met nieuwe trends of zelfs voorop te lopen in jouw branche. Die gedachten houden vooruitgang en innovatie tegen.

Toen ze 15 jaar geleden aan mensen vroegen of ze een mobiele telefoon nodig hadden riep iedereen dezelfde soort dingen. Een telefoon overal mee naartoe nemen of altijd bereikbaar zijn waren echt absurde gedachten. En kijk nu eens… Bekijk het filmpje van Frans Bromet om te zien hoe mensen in 1999 over de mobiele telefoon dachten. (zie vlog op 2:53 min)

Dus begin met mijn Trendusing techniek ® en start met de vraag: Wat zou jij met VR in jouw vakgebied of branche kunnen doen?

Wat kun je met deze trendusing techniek?

Ik ontwikkelde deze techniek om bedrijven te helpen innoveren en te laten zien hoe makkelijk het is om anders te denken. Vanuit die andere denkwijze komen nieuwe ideeën en vanuit die ideeën kun je daadwerkelijke verandering teweeg brengen. Het is een creatief proces dat uit 3 stappen bestaat.

Hoe werkt de trendusing techniek:

  1. Begin met ideeën verzamelen. Wat is er allemaal mogelijk met Virtual Reality in jouw branche? Niets is te gek. Laat je niet beperken door tijd, geld of andere zaken.
  2. Bekijk wat er zo goed is aan jouw ideeën. Wat is de achterliggende behoefte van jouw klant? Welke problemen kun je nu oplossen of welke processen maak je mooier of makkelijker?
  3. Welke van de zojuist genoemde problemen kun je nu al beginnen op te lossen en welke processen kun je nu al optimaliseren om jouw klanten nog beter te helpen?

Op deze manier gebruik je trends en ontwikkelingen die buiten je bereik en mogelijkheden lijken te liggen om toch nog te veranderen en te verbeteren. Innovatie ontstaat dan vanzelf.

Samengevat zijn de vragen die je beantwoordt:

  1. Wat zou je kunnen doen?
  2. Wat is daar zo goed aan?
  3. Wat kun je dan nu al doen?

Doe je mee? Denk na over wat VR voor jouw bedrijf kan betekenen. Denk niet alleen! Deel je ideeën met mij en andere ondernemers. Je zult zien dat je door de ideeën van anderen ook weer geïnspireerd raakt. Ik hoor graag van je!

Als je tot aan hier hebt gelezen vind je deze blogs vast ook interessant:

Wil je hulp om jezelf en je onderneming echt te onderscheiden? Bel me dan voor een vrijblijvend verkennend gesprek. Ik geef je de garantie dat dit eerste gratis gesprek je al verder zal helpen. Neem gerust contact met me op of reageer op deze blog…

Deel deze blog! Ken jij andere o ndernemers die ook wat kunnen hebben aan mijn blogs? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Dank je wel!