Telefoonangst
Naar blog overzicht - 17-07-2017

Telefoonangst: Laat de telefoon je carrière niet verpesten

Zo pak jij zonder angsten de telefoon om potentiële klanten te bellen

We leven in een tijd dat de telefoon bijna nooit meer gebruikt wordt om te bellen. Je hebt een mobiel voor whatsapp, social media, je e-mail en je bankzaken regel je er ook mee. Bellen? Nee, dat doe je bijna niet. Op je werk moet je ineens wel bellen en word je gebeld. Het angstzweet breekt je uit. Maar waarom eigenlijk? Heb je telefoonangst?

Telefoneren, beetje vreemd

We zijn inmiddels veel meer gewend te communiceren via onze vingertoppen. Via een app kun je emoji’s toevoegen en reageren wanneer je dat uitkomt. Een telefoongesprek lijkt een vreemde communicatievorm geworden. Je mist een groot deel van de non-verbale communicatie van je gesprekspartner. Ook ken je de persoon vaak niet. Hoe ziet hij eruit en wat straalt hij uit? Hier kun je niet op inspelen. Bij ‘appen’ kun je je telefoon even wegleggen, erover nadenken en weer verder typen. Bij een telefoongesprek wil je geen lange stiltes, omdat die ongemakkelijk voelen.

Dit alles kan ervoor zorgen dat je het doodeng vindt om te bellen. Enorm vervelend, want het is wel nodig om je werk goed te kunnen uitvoeren.

“Waarom kunnen mijn andere collega’s wel moeiteloos bellen en heb ik er moeite mee?”

Waarom ben je bang om te bellen?

Erken waarom je bang bent om te bellen. Ga eens terug naar situaties waarbij je extreem nerveus was voor of tijdens een telefoongesprek. Wat voor soort gesprekken waren dat? Een telefoongesprek met een vriend of je moeder of een instantie. Of voelde je juist angst of spanning als er iets ‘afhangt’? Bijvoorbeeld bij een salesgesprek.

Vind je het oordeel van die persoon aan de andere kant van de lijn belangrijk? Zeker bij een salesgesprek snap ik dat je het spannend vindt. Het is echt enorm zonde als je je hierdoor laat verlammen. Telefoonangst is een veel voorkomende angst en je kunt er iets aan doen.

“Toen ik nog studeerde was ik enorm angstig om te telefoneren. Zelfs mijn tante opbellen gaf mij een knoop in de maag. Omdat ik het probleem wilde oplossen heb ik het bij de ballen gegrepen en ben bij een callcenter gaan werken in de zomervakantie. Doordat zij werkten met een belscript gaf mij dat meer vertrouwen en kon ik beter met mijn angst omgaan. -Priscilla”

Ook is het goed om te kijken of deze onderwerpen betrekking hebben op jouw gevoel. Ben je voornamelijk angstig als je moet praten over zaken waar je geen verstand van hebt? Gaat het gesprek over een onderwerp waarover jij weinig vertrouwen hebt?

Perfectie bestaat niet

Prima als je het niet perfect doet, kijk naar wat je goed deed en de volgende keer beter kunt doen. Wat ook enorm helpt is het opstellen van gespreksplan. Een goede voorbereiding is 80% van het werk. Schrijf in korte steekwoorden op wat je in het gesprek wilt bespreken. Zo vergeet je niets en neem je wat van de angst weg dat je onzin gaat uitkramen. Maak een lijstje met vragen die je wilt stellen en punten die je niet moet vergeten. Dit zal je veel meer houvast geven tijdens het gesprek. Ook handig tijdens die ‘enge’ ongemakkelijke stiltes.

Oefen, oefen, oefen

Dit klinkt misschien een beetje duf, maar oefen je gesprekken. Gebruik de punten die je hebt opgeschreven voor een test-gesprek met een collega of een vriend(in). Pak ook de opening en de afsluiting van zo’n gesprek erbij. Vaak is er een standaard opening binnen een bedrijf. Wist je dat de persoon aan de andere kant je eerste woord totaal niet opslaat? Begin daarom niet met je naam, maar eerder met ‘goedemorgen, met [jouw naam] van [Bedrijf]’. Door het gesprek te oefenen, spreek je het hardop uit en dit helpt je met je zelfvertrouwen.

Neem de hoorn in de hand

Uiteindelijk moet je dan toch dat telefoontje plegen. Je zit met zweet in je handen naar je telefoon te staren. Boos op jezelf, want dit zou toch simpel moeten zijn? Laat je niet gek maken! Als je je zo voelt, hou dan de volgende punten in gedachten:

  • De persoon aan de andere kant van de lijn wordt net als jou ook gebeld over werk. En vindt dat volstrekt normaal.
  • Hij of zij zit er niet om jou kwaad te doen.
  • Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Schrijf het op en je zult zien dat dat het wel meevalt. Na het opschrijven, probeer die telefoonangst los te laten.
  • Hebben potentiële klanten toch weerstand bij je gesprek? Vat het niet persoonlijk op.
  • Voel je toch nog je hart kloppen in je keel? Ga dan even wat anders doen. Haal een bak koffie (of beter nog: thee) en pak dan meteen de telefoon op. Geef jezelf niet de tijd om erover te piekeren.

Hou in gedachten dat het eerste gesprek niet perfect is. En waarschijnlijk de gesprekken daarna ook niet. Maar gaandeweg zul je er meer vertrouwen in krijgen. Misschien ben je gewoon geen ‘beller’ en blijft dit altijd wel aanwezig, dat kan. Maar hoe fijn zou het zijn als je er tenminste niet ‘s nachts van hoeft wakker te liggen?

Ga jij de komende week aan de slag met je telefoonangst? Laat het mij hieronder weten. Ik ben benieuwd!

Denk je dat je collega’s of vrienden ook met hetzelfde probleem zitten? Deel het dan gerust!