Naar blog overzicht - 30-11-2015

Samenwerken is samen succesvol!

Wil je meer succes met je business? En wil je dat deze successen langer aanhouden en tot meer successen leiden? Zorg dan dat je anderen betrekt bij jouw successen. Het aangaan van een samenwerking is hierbij het meest krachtige middel dat je als ondernemer in kunt zetten.

Iedereen wil wel samenwerken, maar als puntje bij paaltje komt haken veel ondernemers af. Wanneer de mogelijke winst niet direct zichtbaar is wordt een samenwerking als minder interessant beschouwd. Nog te vaak wordt het eigenbelang voorop gesteld. Normaliter is dat prima, maar als je bij een aanstaande samenwerking de mogelijkheden niet ziet, schept dat een scheef beeld. In dit blog laat ik je de kracht van samenwerken zien en wat daarbij komt kijken.

Samenwerken is geven én nemen

Een echt goede samenwerking gaat er van uit dat beide partijen er iets aan hebben. Beide partijen moet er beter van worden. Er wordt echter veel te vaak kortzichtig gekeken naar het eigen gewin. Naar wat de ander voor jou kan betekenen. Dit is natuurlijk een belangrijk aspect, maar het zet over het algemeen een verkeerde toon. Veel constructiever is de vraag: Wat kan ik voor de ander betekenen. Als de ander deze vraag ook stelt heb je een goed begin van de samenwerking

Stel als ondernemer de vraag wat jij voor de ander kan betekenen. 

Samenwerken gaat om het helpen van elkaar. Jij hebt jouw producten, diensten en netwerk en de andere partij heeft die weer op zijn of haar beurt. Door iets van jezelf te geven en iets van de ander terug te krijgen verrijk je altijd diezelfde producten, diensten en netwerken. Ken je de hashtag #dtv nog? Die kwam van #durftevragen wat in mijn ogen een belangrijke stelling is maar lang niet zo belangrijk als mijn eigen motto: #durftegeven !

Stel vast hoe je elkaar kunt helpen

Begin je samenwerking door op tafel te leggen wat je kunt inbrengen (jouw antwoord op de vraag wat je voor de ander kunt betekenen). Wees niet bang dat je van alles weggeeft. Hoe meer jij op tafel legt, hoe meer de ander er ook tegenover zal neerleggen. Je kunt de ander promoten, helpen verkopen, je netwerk voor de ander benaderen, een product aanbieden, meedenken in zaken, en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Mocht er weinig of niks in het aanbod van de ander zitten kun je natuurlijk altijd nog zelf vragen om iets. Geef daarin duidelijk aan waar jij behoefte aan hebt. Er zijn ook mensen die zeggen dat je met deze vraag moet beginnen, maar het is mijn ervaring dat je heel veel mooie dingen misloopt door te beginnen met deze vraag. Hoe langer je het open houdt, hoe meer kans je aan de ander geeft om je te verrassen. Als je echt iets specifieks nodig hebt kun je daar natuurlijk al rekening mee houden in je keuze van samenwerkingspartner.

Maak een keuze uit het aanbod

Als jullie beide op tafel hebben liggen wat je kunt geven wordt het tijd om een selectie maken. Hier wordt het vaak lastiger. Beide partijen hechten een eigen waarde aan het aanbod. Je ‘eigen kindjes’ vind je altijd meer waard. Toch zul je dit voor een goede samenwerking af en toe los moeten laten.
3 belangrijke vragen die kunt stellen:

  1. Heb je wat aan mijn aanbod?
  2. Wat vind je mijn aanbod waard?
  3. Wat kan jij er tegenover stellen?

Pas wanneer je duidelijk hebt welke waarde de ander aan jouw inbreng hecht kun je verder. 

Samenwerkingen zijn er in vele verschillende vormen. Je hoeft niet gelijk naar een megagrote samenwerking toe. Sterker nog, begin klein! Als je de ander niet kent, weet je nog niet wat hij of zij waard is en de ander weet dat ook nog niet van jou. Je kunt dan prima beginnen met een kleine samenwerking. Als het bevalt kijk je weer verder. Als het niet bevalt stop je er weer mee en is de schade ook klein. Wees hier duidelijk over van te voren.

Maak duidelijke afspraken

Niks zo erg als een vage samenwerking. Een vage samenwerking ontstaat wanneer twee partijen verschillende verwachtingen hebben zonder dit van elkaar te weten. Het is dus zaak om duidelijk verwachtingen naar elkaar uit te spreken en heldere afspraken te maken. Wees daarin zo concreet mogelijk! Wil je geld voor bepaalde diensten, wees daar dan eerlijk over. Zelf probeer ik zoveel mogelijk ruilsamenwerkingen aan te gaan. Daarbij lever ik, net als mijn partners, een bepaalde dienst. Op deze manier versterken wij elkaar zonder dat het geld kost. Dat vind ik een gave vorm van samenwerken. Spreek in ieder geval uit welke doelen je wilt behalen.

Samenwerken is samen succesvol!

Het mooiste aan samenwerken is dat je niet alleen staat. Als de doelen van te voren helder zijn werk je samen aan hetzelfde doel. Wanneer je zo’n doel behaalt kun je ook samen genieten van het succes. Neem je partners daarom mee in je successen en geef ze de credits die ze toekomen. Ik heb in de afgelopen jaren al zoveel mooie samenwerkingen ervaren. Het geeft niet alleen succes, maar ook heel veel nieuwe inzichten en energie.

Zou je wel willen samenwerken maar weet je nog niet met wie? Ben je op zoek naar strategische partners? Laat mij je helpen middels een verkennend gesprek! Met mij samenwerken kan natuurlijk ook. Neem gerust contact met me op of reageer op deze blog.

 

Ken jij andere ondernemers die ook wat kunnen hebben aan mijn blogs? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Dank je wel!