Naar blog overzicht - 07-12-2015

In 5 stappen naar meer richting en focus…

We leven in een tijd waarin zoveel mogelijkheden zijn, praktisch alles kan en je zoveel te doen kan hebben. Dit zorgt voor veel actie, maar ook voor dat ‘drukke’ gevoel en misschien zelfs wel stress. Voor je bedrijf kunnen al deze mogelijkheden ook tegen je werken. Ze kunnen als afleiding gaan fungeren. Afleiding van datgene wat jij met je bedrijf wilt bereiken. Wat je nodig hebt is een goed plan voor meer richting en focus

Elke ondernemer zou een toekomstplan moeten hebben. Geen ondernemingsplan, maar een plan met daarin je missie, visie en je belangrijkste doelen. Elke keer wanneer ik met ondernemers aan de slag ga zie ik de kracht van dit moment. Het stilstaan bij je waarden en wensen. Vanuit daar bepalen we richting en focus. In deze blog laat ik je zien hoe je richting en focus kunt geven aan je bedrijf en hoe dat je meer succes zal brengen.

Het begint bij je kern

Bij de kern beginnen klinkt misschien wazig, maar dat is het absoluut niet. Het is belangrijk om te weten wat je drijft en waarom je de dingen doet zoals je doet. Vanuit zelfkennis ontstaat vanzelf al enige richting. Kijk goed naar jezelf, naar wat je leuk vindt om te doen, naar de mensen die je graag om je heen hebt en waar je energie van krijgt. Dit zijn straks allemaal aspecten die je helpen om makkelijker keuzes te maken.

Om meer richting en focus aan je bedrijf te geven laat ik je de 5 belangrijkste stappen zien. Als je deze stappen doorloopt en onder de knie krijgt zul je gegarandeerd meer focus en uiteindelijk succes ervaren. Je zult niet meer afgeleid raken door de waan van alledag en beter keuzes kunnen maken. Medewerkers zullen makkelijker aanhaken en jouw ideale klanten zullen je weten te vinden.

Stap 1: Leer doelen stellen

Om goed van start te kunnen gaan zul je moeten weten waar de finish ligt en hoe je die bereikt. Je begint dus bij het einde. Bepaal waar je naartoe wilt door duidelijke doelen te stellen. De beste doelen zijn ambitieus en vergen iets extra’s van jou en je medewerkers. Maar hoe stel je nou goede doelen?

  1. Begin groots en ambitieus. Stel één of twee bizar hoge doelen. Waar droom je van? Waar zou je echt gelukkig van worden?
  2. Bekijk dan wat er nodig is om deze bizar hoge doelen te bereiken. Welke mijlpalen wil je onderweg bereiken?
  3. Bepaal specifieke acties om mijlpalen te bereiken. Wat moet je concreet doen om een stap verder te komen?

Je zult zien dat wanneer je deze werkwijze consequent uitvoert het heel makkelijk wordt om te bepalen wat je gaat doen. Begin bij je bizar hoge doel, bepaal subdoelen en hang onder je subdoelen weer vervolgacties. Hoe verder je inzoomt, hoe concreter je wordt! Pluis deze effectieve methode van doelen stellen verder uit.

Stap 2: Maak een globale planning

Als je stap 1 goed hebt doorlopen ontvouwen de contouren van stap 2 zich vanzelf. De specifieke acties om je subdoelen of mijlpalen te bereiken vormen het begin van je globale planning. Deze planning ga je verder uitwerken. Behalve de specifieke acties op weg naar je bizar hoge doel ga je ook de alledaagse terugkerende werkzaamheden inplannen. Ik noem deze werkzaamheden STAPpen, ze zijn noodzakelijk op weg naar je droomdoel. STAP staat voor Steeds Terugkerende Actie Punten. Dit zijn werkzaamheden waarvan je weet dat ze steeds weer moeten gebeuren. Wil je meer lezen over het maken van een globale planning en het STAP-principe? Lees dan “Mijn supertip om meer gedaan te krijgen.”

Een globale planning draait om het blokken van tijd in je agenda. Als je weet welke acties je moet ondernemen dan kun je een afspraak met jezelf aangaan. Je zet de belangrijkste acties dus al ver vooruit in je agenda. Zo simpel is het! Als je je maar aan je eigen afspraken houdt! Waar het om gaat is dat je vanuit deze structuur ruimte creëert om vrij te bewegen.

Stap 3: Bepaal wat je tegenhoudt om je doelen te bereiken

Zo op het eerste gezicht lijken stap 1 en 2 nog wel goed te doen. Er zitten wellicht ook geen baanbrekende nieuwe inzichten in. Toch gaat het bij heel veel ondernemers na de eerste 2 stappen al fout. Je houdt je niet aan je planning, je hebt niet genoeg tijd, er komen andere belangrijke zaken op je weg, je verliest je motivatie of je stelt alweer nieuwe doelen. Herkenbaar? Dit zijn nog maar enkele van de vele excuses die je jezelf kunt vertellen. Excuses waar je makkelijk in trapt op het moment dat je er middenin zit. Je kunt dit makkelijk oplossen met mijn volgende truc. Let op, want deze truc is echt goud waard!

Zorg dat je op voorhand bedenkt wat jouw drempels en weerstanden zijn.

Wanneer je van te voren stil staat bij de zaken die jou demotiveren of afhouden van je doel zul je deze zaken beter herkennen op het moment dat je ze ‘in het echt’ tegen komt. Nog mooier: Als je weet wat jou tegenhoudt om je doelen te bereiken kun je hier ook op anticiperen. Ik schreef eerder een uitgebreide blog over het bepalen en overwinnen van je weerstanden…

Stap 4: Leer NEE te zeggen

Deze stap is het makkelijkst uit te leggen maar tegelijkertijd voor veel mensen het moeilijkst om uit te voeren. Het gaat hier om NEE zeggen tegen zaken die niet bijdragen aan jouw bizar hoge doel, je belangrijke mijlpalen of je STAPpen. Als je echt gefocust bent laat je alle randzaken voor wat ze zijn. Kun jij dat al?

Je kunt niet alles doen. Je kunt ook niet iedereen plezieren. Je kunt al helemaal niet alle opdrachten aannemen. Zolang het heel goed loopt met je bedrijf lukt het nog wel om NEE te zeggen tegen de ‘verkeerde’ zaken. Het wordt lastiger op het moment dat je (nog) niet zoveel klanten hebt. Zeg je ook NEE tegen een klant die niet bijdraagt aan jouw droomdoel of die niet past bij jouw waarden als hij toch het hoognodige geld in het laatje brengt? Veel ondernemers kiezen dan eieren voor hun geld. En dat is suf! Hier ontstaat altijd een interessante en levendige discussie heb ik gemerkt. Wanneer durf je NEE te zeggen en wanneer niet? Ik ben benieuwd wat jouw mening hierover is. Laat het me onder deze blog weten.

Zorg dat je werkelijke focus houdt en alleen datgene doet dat past in jouw plaatje op weg naar je droomdoel. Door NEE te zeggen tegen randzaken houd je ruimte over om belangrijkere dingen te doen. Als je dat doet investeer je in de lange termijn i.p.v. de korte termijn.

Stap 5: Visualiseer je wensen en dromen

Wanneer je levendig voor je kan zien hoe jouw toekomst er uit ziet zul je veel gemotiveerder zijn. Vorm een beeld van jouw wensen en dromen en bekijk het elke dag. Je zult merken dat je dan makkelijker keuzes maakt op weg naar de verwezenlijking van deze dromen. Het is niet voor niets dat topsporters werken met visualisaties. Zij zien niet alleen hun olympische medaille voor zich, maar zelfs ook de volledige race of wedstrijd die hen aan deze medaille helpt. Door het keer op keer herhalen en visualiseren van deze ideale race kunnen ze in de wedstrijd van hun leven beter presteren. Het is immer niet meer nieuw wat ze doen. Ze kunnen hun automatische piloot inzetten.

Wanneer ik met ondernemers bezig ga tijdens visiesessies werk ik ook veel met dit soort visualisaties. Je kunt je gewenste situatie vertellen, uitbeelden, tekenen, naspelen en ga zo maar door. Wil jij ook werken aan je bedrijfsvisie? Neem dan contact met me op! Je kunt me altijd bellen op 06-52015521

Deze stap is er om je nog dichter bij je droomdoelen te brengen. Als je even twijfelt of het moeilijk vind om NEE te zeggen helpt het ook.

En nu jij, bepaal richting en focus!

Ben je er klaar voor om echt grote stappen te gaan maken?! Bepaal richting en focus aan je bedrijf en aan je leven. Doorloop de 5 stappen en groei!

  1. Leer doelen stellen
  2. Maak een globale planning
  3. Bepaal wat je tegenhoudt om je doelen te bereiken
  4. Leer NEE te zeggen
  5. Visualiseer je wensen en dromen

Wil je hulp bij het richting geven aan jouw bedrijf? Laat mij je helpen middels een verkennend gesprek! Ik geef je de garantie dat dit eerste gratis gesprek je al verder zal helpen. Neem gerust contact met me op of reageer op deze blog.

 

Ken jij andere ondernemers die ook wat kunnen hebben aan mijn blogs? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Dank je wel!