De grootste blunders op het gebied van online profilering
Naar blog overzicht - 14-10-2015

De grootste blunders op het gebied van online profilering…

Ik zie dat veel ondernemers de online-plank mis slaan. Dat ze te snel aan een internetavontuur beginnen zonder er goed over na te denken… Ze hebben niet nagedacht over hun online profilering! Daar kan ik je gelukkig bij helpen. In mijn blogs deel ik allerlei tips en trucs, dat ben je inmiddels wel van mij gewend. Maar deze keer heb ik een lijst gemaakt met de grootste blunders op het gebied van online profilering.

Je hoort het zo vaak, uitspraken als: “Je moet online aanwezig en zichtbaar zijn” of “Als je niet mee gaat met de ontwikkelingen van social media loop je echt ver achter” of “Ondernemen via internet, dat is het helemaal!”. Deze uitspraken zijn voor het grootste gedeelte ook waar. Sterker nog, ik zie dat het werkt! Maar ik zie ook dat veel ondernemers de online-plank mis slaan… Een website laten bouwen die ze niet zelf kunnen aanpassen, ‘eventjes’ een twitteraccount aanmaken, af en toe wat posten via Facebook en als ze tijd hebben nog een nieuwsbrief versturen. Goed bedoelt, maar niet echt effectief!

Je zult een plan moeten hebben. Een plan waarin staat wat je wilt uitdragen, op welke manieren en op welke plekken. Dat is online profilering!

Daar wil ik je bij helpen, omdat het mijn missie is om het komende jaar 1000 zelfstandige professionals te helpen groeien. Wil je met mij sparren over jouw online profilering? Laat dan een bericht achter. Ik help je graag verder. Een keertje Skypen? Geen probleem! Mijn Skype-sessies met ondernemers zitten elke keer weer vol nieuwe inzichten.

In mijn blogs deel ik allerlei tips en trucs, dat ben je inmiddels wel van mij gewend. Maar deze keer heb ik een lijst gemaakt met de grootste blunders zodat jij jezelf kunt behoeden voor deze fouten. Vanuit de verschillende coachingssessies met ondernemers en de trainingen die ik geef kwam ik tot de volgende lijst van blunders op het gebied van online profilering:

De grootste blunders op het gebied van online profilering

  • Geen consequente presentatie
    Je wekt op verschillende media verschillende beelden op. Dat zorgt voor verwarring voor je bezoekers. Je wilt toch niet dat mogelijke klanten alsnog afhaken als ze van je social media naar je website komen?
  • Té gelikte foto’s 
    Soms zien dingen er té mooi uit om waar te kunnen zijn. Meestal is dat dan ook zo. Wees realistisch in de beelden die je schept. Gelikte Amerikaanse stockfoto’s passen over het algemeen niet bij nuchtere Nederlandse bedrijven.
  • Onduidelijke foto’s 
    Misschien nog wel erger dan gelikte foto’s… Foto’s die niet scherp of duidelijk zijn. Als je profielfoto’s plaatst, zorg dan dat je goed herkenbaar bent. Onthoud dat als iemand je op straat tegen komt je ook herkend moet kunnen worden.
  • Mixed messages verzenden
    Is het wel duidelijk wát je uit wilt dragen? Wil je professioneel overkomen of als iemand die graag grappen maakt? Voor beide situaties is een andere aanpak vereist. Grootste fout hierin wordt gemaakt door het vermengen van privé en zakelijke kanalen. Het is natuurlijk prima als je op Facebook je persoonlijke leven deelt, maar als hier ook zakelijke klanten tussen zitten wordt het al spannend. Denk je er over na wat zij te zien krijgen?
  • Taalgebruik niet aanpassen aan je doelgroep
    Je zakelijke contacten met dudes en chicks aanspreken werkt net zo min als je goede vrienden aanspreken met meneer en mevrouw. Als je echt in de belevingswereld van jouw doelgroep wilt komen zul je ook over je taalgebruik na moeten denken. Je taalgebruik valt samen met de boodschap die je wilt uitdragen.
  • Niet jezelf zijn of jezelf anders voordoen
    Deze is echt killing!! Het komt altijd uit als je je anders voor doet. Een van mijn 5 pijlers voor gegarandeerd succes is “Wees jezelf”. In mijn trainingen focus ik op hoe je jouw persoonlijkheid in kunt zetten. Er is niks ergers dan dat je online en offline profilering niet op elkaar zijn afgestemd. Stel je de teleurstelling eens voor als iemand jou in het echte leven ontmoet of een dienst bij jou boekt en je blijkt totaal anders te zijn dan dat je je online hebt voorgedaan…
  • Alleen maar verkopen
    Als mensen ergens snel op afhaken dan is het op verkopers! Op de korte termijn lijkt het soms wel te werken, maar op de lange termijn absoluut niet! Wil jij de persoon zijn die meerwaarde biedt of die irritante verkoper die telkens een voet tussen de deur duwt? Zorg ervoor dat je voldoende geeft en niet alleen maar probeert te halen!!
  • Roeptoeteren
    Wat is roeptoeteren? Je kent ze wel, die mensen die overal een mening over hebben en deze ongenuanceerd delen. Jij wilt toch niet roeptoeteren? Roeptoeters lijken niet stil te staan bij de inzet en gevoelens van anderen. Met hun geblaat walsen ze zo over anderen heen. Geen aantrekkelijke eigenschap! Ik ben me ervan bewust dat dit óók een ferm standpunt is. Mocht je op zoek zijn naar de nuance… Laat gerust een comment achter onder dit blog! ;-)
  • Je negatief uitlaten (tegen of over anderen)
    Het social media landschap wordt in mijn ogen in twee groepen verdeeld. De groep die internet aangrijpt om te klagen, schelden en hun frustraties te uiten én de groep die internet gebruikt om nieuwe contacten te leggen, anderen te steunen en sterker te worden. Geef nou toe; je wilt toch niet bij die eerste groep horen?! Laat je negativiteit thuis! Ik gebruik altijd de stelregel: Zeg alleen dingen die je in het echte leven ook recht in iemand zijn gezicht zou zeggen.
  • Onzin delen
    Jou mogelijke klanten zijn op zoek naar meerwaarde. Ze willen wat aan je hebben. Als jij bekend komt te staan als de persoon met goeie tips of die klaar staat bij vragen dan ben je waardevol in hun ogen. Als jij alleen maar onzin deelt bereik je het tegenovergestelde. Dan ben je niks waard in de ogen van jouw klanten. Dan geldt het principe van survival of the fittest en ben jij een zwakke speler. Dat wil je niet toch? Lever dus waarde!

 

Als je écht online succes wilt hebben zul je na moeten denken over wat je wilt uitdragen. Begin bij het helder krijgen van jouw verhaal. Ik heb hier een gave videoserie over gemaakt die je gratis kunt volgen.

 

Welke blunders mis jij nog op de lijst? Of welke blunder heb jij zelf gemaakt? Deel het met mij en de andere ondernemers door hieronder een bericht achter te laten. 

Durf te delen! :)
Ken jij andere zzp’ers die wat aan mijn blog kunnen hebben? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt.