Naar blog overzicht - 21-12-2015

NEE! zeggen tegen je klanten, durf jij het al?

De kracht van NEE! zeggen werkt voor jou als ondernemer. Toch is het moeilijk om nee te zeggen tegen klanten. Sommige dingen kun je beter niet doen en sommige klanten kun je beter niet hebben. Het is waar, maar tegelijkertijd moeilijk om in de praktijk te brengen. De schoorsteen moet toch roken, of niet soms?

Afgelopen week had ik een leuk gesprek met Barry Verdel van Verdel ICT & Media. We hadden het o.a. over de kracht om NEE! te zeggen tegen bepaalde zaken. Er wordt namelijk vaak verteld dat het goed is om dat te doen. Ik ben het daarmee eens. Toch roept deze stelling altijd weerstand op. Vooral het NEE! zeggen tegen bepaalde klanten vinden ondernemers lastig.

Als ik het heb over NEE! zeggen doel ik eigenlijk op het maken van bewuste keuzes. Je hebt jezelf belangrijke doelen gesteld en probeert deze te bereiken. Helaas zijn er heel veel zaken die voor afleiding zorgen op weg naar jouw doel. Tegen de afleidingen en de zaken die niet bijdragen aan je doel kun je beter NEE! zeggen. Concentreer je volledig op die zaken die bijdragen aan jouw bizar hoge doelen.

NEE! zeggen tegen klanten

Voel jij de vrijheid om NEE! te zeggen tegen je klanten? Kun je het je veroorloven om opdrachten niet aan te nemen? Dit is waar het vaak spaak loopt bij ondernemers. Ze durven wel mondjesmaat NEE! te zeggen tegen randzaken, maar NEE! zeggen tegen een klant is dan nog een stap te ver. “De schoorsteen moet immers roken” is een veel gehoorde uitspraak. En dat is waar, daarom zou je juist vaker NEE! moeten zeggen tegen klanten.

De best betalende klanten zijn degene die weten waar jij voor staat en wat je doet. Wat jij goed kan en wat niet. Oftewel, klanten die weten waar ze jou voor moeten inhuren. Dit zullen enthousiaste klanten zijn die je ook zullen aanbevelen. Je kunt beter heel goed zijn in een paar dingen dan proberen alles te kunnen. Het getuigt daarom ook van kracht als je aangeeft dat je sommige dingen niet doet en dat je klant daarvoor beter naar een ander kan gaan. Geloof me, deze verwijzing werkt echt krachtig!

Het is goed om het onderscheid te maken tussen 2 soorten NEE!

NEE! tegen zaken
De eerste NEE! gaat over je aanbod van diensten. Wat doe je wel en wat doe je niet? Bouw je als webdesigner ook websites of nog specifieker: Wil je met andere platformen werken als je gespecialiseerd bent in bijvoorbeeld WordPress?

NEE! tegen klanten
De tweede NEE! is een hele lastige. Hij gaat over het nee zeggen tegen bepaalde klanten. Je hebt een beeld van je ideale klant en weet dat je het prettigst met hen werkt en dat je hen de beste service kan leveren. Zeg je als webdesigner NEE! tegen klanten die het liefste zelf dingen met Canva ontwerpen en die hun fotomateriaal gratis van internet willen downloaden?

Hoe ik succes kreeg door NEE! te zeggen

Sinds ik me het afgelopen jaar meer ben gaan focussen op wat ik echt wil, is het hard gegaan met mijn bedrijf. Toen ik begon met trainen en coachen richtte ik me op alle soorten ondernemers en ik wilde coachen en trainen. Dat was eigenlijk zo’n breed begrip dat ik niemand echt aansprak. Er sprong geen vonk over.

Nu geef ik alleen nog maar groepstrainingen waarbij doelen en dromen realiseren centraal staan en dat doe ik retegoed. Ja, dat durf ik van mezelf te zeggen omdat ik me hier vol op stort en volledige focus heb. En de mensen die ik train zeggen het tegen me, daar springt nu de vonk over. Bovendien werk ik alleen nog maar met professionals die anders durven te denken en die bijzonder willen zijn om de beste in hun vak te worden. Tegen andere mesnen zeg ik NEE!

Als je niet durft te verbeteren en te veranderen ben ik niet je man!

Superspannend om te moeten zeggen tegen bedrijven, maar het werkt als een tierelier! Organisaties en professionals die niet aan mijn voorwaarden voldoen worden zo ook aan het denken gezet en de organisaties die wel in dit plaatje passen weten mij te vinden.

NEE! zeggen is spannend

Ik weet het, het is inderdaad niet makkelijk. Maar vraag jezelf eens het volgende af: Wat zou er gebeuren als je door blijft gaan zoals je nu al doet? Gaat dat je aan ultiem succes helpen?

Durf je het aan om jezelf te laten zien en daar vol voor te gaan?!

Dan zul je vanzelf zien welke zaken wel bij je passen en welke niet. Je zult zelfs zien welke klanten er wel en niet bij je passen.

Wil je hulp bij het bepalen van je positie? Een training volgen om echt krachtig te gaan werken met je team en ook NEE! te kunnen zeggen tegen klanten? Bel me dan voor een vrijblijvend verkennend gesprek. Ik geef je de garantie dat dit eerste gratis gesprek je al verder zal helpen. Neem gerust contact met me op of reageer op deze blog…

Wat is jouw mening over NEE! zeggen tegen klanten?

Laat het me weten in het reactieveld. Ik ben echt benieuwd hoe jij denkt over NEE! zeggen tegen klanten…

Deel dit blog! Ken jij andere professionals die ook wat kunnen hebben aan mijn blogs? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Dank je wel!