Naar blog overzicht - 04-01-2016

Heb jij al een mission statement?

Je hebt een website, je bent actief op social media, je gaat wel eens naar netwerkevenementen en misschien ben je zelfs wel aan het bloggen. Kortom, je bent zichtbaar en komt op veel verschillende plekken in contact met mensen. Dan ben je al goed bezig! Maar hoe zorg je er voor dat je een blijvende indruk achterlaat bij die mensen?

Wist je dat het bij een krachtig netwerk niet zozeer gaat om je eerstelijns contacten maar juist om je tweedelijns contacten. Klanten komen dus meestal niet uit je eigen contacten maar juist uit de contacten van jouw contacten.

Als je dit weet ga je ook zien waarom goed netwerken zo belangrijk is. Het zorgt ook voor meer ontspanning. Je hoeft jezelf niet aan iedereen te verkopen. Als je maar zorgt dat de mensen die jij tegenkomt jou onthouden!

Eigenlijk gaat het verder dan zorgen dat mensen je onthouden. Het gaat er om dat ze weten wie je bent en wat je doet. Als ze dat weten kunnen ze jou aanraden bij hun contacten. Dan kan het snel gaan!

Stop met verkopen van jezelf! Het werkt vele malen sneller en beter als anderen jou aanraden.

Om ervoor te zorgen dat anderen jou kunnen aanraden bij hun netwerk moet je een korte en eenduidige boodschap hebben. Mensen onthouden doorgaans maar weinig (ja, echt!). Dan is het belangrijk dat je een korte duidelijke boodschap vertelt als er wordt gevraagd wat je doet.

Persoonlijke mission statement

Ik vind de mission statement een mooi middel om deze korte boodschap te formuleren. Een mission statement wordt doorgaans gebruikt voor bedrijven en organisaties om hun hogere doelstelling te beschrijven. Vaak wordt het dan een missie genoemd en gaat deze vergezeld met een visie.

Ik pleit voor een persoonlijke mission statement. Hierbij kun je in 1 of 2 zinnen beschrijven wat je doet. Je mission statement staat aan de basis van wat je doet. Het is de fundering van je onderneming. Neem dus de tijd om deze te vormen.

Hoe maak je een mission statement

Een mission statement maken is makkelijker dan je denkt. Eigenlijk draait je mission statement om het vermelden van WIE je helpt, WAT je levert en HOE jouw klanten daarvan profiteren (het resultaat).

Ik leerde van Derek Halpern een hele fijne manier om tot een mission statement te komen. Je hoeft jezelf alleen maar deze 4 vragen te stellen:

  1. Wat willen mijn ideale klanten?
  2. Wat is het hoofdprobleem dat ze hebben dat ik denk te kunnen oplossen?
  3. Wat is mijn methode om dat probleem op te lossen?
  4. Waarover praat ik het allerliefst?

De laatste vraag is niet noodzakelijk voor een mission statement. Derek voegt deze vraag toe om dat dit antwoord de basis vormt voor jouw blogonderwerpen).

Een voorbeeld in mijn geval:

1. Wat willen mijn ideale klanten?
Meer enthousiaste klanten en ambassadeurs voor hun bedrijf zodat er positieve mond-op-mond reclame op gang komt

2. Wat is het hoofdprobleem dat ze hebben dat ik denk te kunnen oplossen?
Er is te veel concurrentie en bedrijven hebben te weinig onderscheidend vermogen

3. Wat is mijn methode om dat probleem op te lossen?
Ik zet creativiteit en co-creatie in om originele, opvallende en gedragen oplossingen te krijgen

4. Waarover praat ik het allerliefst?
Ik houd van creatieve ideeën en het ontwikkelen van nieuwe plannen

Op deze manier werd mijn mission statement:

Ik wil ondernemers laten zien hoe ze meer enthousiaste klanten en ambassadeurs krijgen door ze te helpen zich te onderscheiden d.m.v. creativiteit en co-creatie.

Kun jij op deze manier ook een mission statement maken? Je zult zien hoe simpel het gaat!

Jouw boodschap kickstarten

Als je jouw mission statement helder hebt is het zaak om deze overal te gebruiken. Zet de zin in al je biografieën op social media. Gebruik de zin op je website en schrijf je een blog, vermeld je mission statement dan ook in je blog.

Je mission statement gaat pas echt werken als je jezelf over en altijd op dezelfde manier presenteert. Wanneer verschillende mensen los van elkaar iets van jou tegen komen zullen hun verhalen of ideeën over jou overeen komen. Als iemand jouw blog leest, je gaat volgen op social media en daarna naar je website gaat krijgt hij of zij altijd dezelfde boodschap te zien

Consequent dezelfde boodschap verkondigen draagt bij aan een beter beeld dat anderen over jou vormen.

Wanneer mensen in ieder geval jouw mission statement onthouden of een gedeelte daarvan heb je de eerste stap gezet naar een effectiever netwerk. Als je van mijn mission statement alleen de woorden creativiteit en co-creatie onthoud ben ik al blij.

Hoe wil jij dat je wordt onthouden? Wat is jouw mission statement? Laat het onder dit blog weten! Wie weet kan ik je nog helpen om je mission statement aan te scherpen…

 

Als je tot aan hier hebt gelezen vind je deze blogs vast ook interessant:

Wil je hulp om jezelf en je onderneming echt te onderscheiden? Bel me dan voor een vrijblijvend verkennend gesprek. Ik geef je de garantie dat dit eerste gratis gesprek je al verder zal helpen. Neem gerust contact met me op of reageer op deze blog…

Deel dit blog! Ken jij andere ondernemers die ook wat kunnen hebben aan mijn blogs? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Dank je wel!