Naar blog overzicht - 31-10-2015

5 stappen om jouw klant écht centraal te stellen

Ken jij je klanten door en door? Weet je wat jouw klanten beweegt, motiveert en wat hun wensen en problemen zijn? Als je dat nog niet weet wordt het tijd om daar snel achter te komen. Maar hoe kom je daar achter? Volg mijn 5-stappen plan en je bereikt meer en betere klanten op een makkelijkere manier…

De meeste ondernemers met wie ik praat zijn overtuigd van hun diensten of producten. In jezelf geloven is een goed begin. Maar als ik ze dan vraag wie hun beoogde klanten zijn en welk probleem ze voor hun klant oplossen begint vaak het hakkelen. Daar schrik ik van! Je ontwikkelt je producten of diensten niet voor jezelf maar dat is wel waar het soms op lijkt. Het is belangrijk om je klant echt centraal te stellen. En “je klant centraal stellen” is meer dan een mooie kreet. Dat is iets dat je moet voelen vanuit je kern.

Met deze 5 stappen ga je inzoomen op jouw klanten en kun je jouw business echt persoonlijk afstemmen. Wanneer je jouw klanten werkelijk centraal stelt zullen ze zichzelf eerder aan je binden en zaken met je willen doen. Als je dat goed doet worden ze zelfs ambassadeurs!

Hoe je je klant centraal stelt

  1. Bepaal je ideale klant
  2. Bekijk wat de wensen en problemen van deze klant zijn
  3. Onderzoek het huidige gedrag van je ideale klant
  4. Pas je communicatie aan het gedrag van je ideale klant aan
  5. Toets of je voldoet (vervul je de wensen of los je de problemen op?)

Laten we de 5 stappen eens nader bekijken…

1. Bepaal je ideale klant

Geloof me of niet, maar je kunt je klanten zelf kiezen. Doe dat dan ook zorgvuldig. Sta stil bij wat voor type klanten je wilt hebben. Mannen, vrouwen, geografie, bestedingspatroon, gezinssamenstelling, leeftijd. Het zijn nog maar enkele aspecten waar je over na kan denken. Hoe specifieker hoe beter. Dat is overigens ook precies waar veel ondernemers afhaken op dit punt: Ze durven niet te kiezen! Maar je zult zien dat wanneer je dat wel durft er juist meer business op je af komt omdat je je durft te specialiseren. Ik schreef al eerder een uitgebreid blog over het bepalen van je ideale klant. Misschien nog het allerbelangrijkste maar vaak vergeten: Met wat voor soort mensen WIL je zaken doen? Welke mensen geven je energie? Deze mensen wil je als je klanten! Veel beter dan energievretende klanten toch?

2. Bekijk wat de wensen en problemen van deze klant zijn

Als je eenmaal weet met wie je wilt werken ga je inzoomen op wat deze klant bezig houdt. Waar ligt jouw ideale klant ’s nachts wakker van? Met welke problemen kampt hij of zij? Waar droomt je ideale klant van? Het zijn allemaal vragen die je jezelf kunt stellen. Deze informatie is nodig om uit je eigen tunnelvisie te komen. Je vind je eigen dienst of product al wel goed. Kijk je wel verder dan de praktische voordelen voor jezelf? Sta stil bij wat je klant wilt, ook als dat betekent dat ze jouw product misschien niet nodig hebben. Dan betekent het dat je jouw product of dienst moet aanpassen of een andere doelgroep moet kiezen.

Loop deze eerste twee stappen goed door en bekijk of jouw dienst of product aansluit bij jouw ideale klant en zijn wensen of problemen. Als jij wensen in vervulling kan laten gaan of problemen kan oplossen dan worden je klanten wild enthousiast. Doe je dit niet dan kun je je afvragen waarom jouw product of dienst er eigenlijk is. Je marketing zal dan ook een stuk lastiger worden. Daar schreef ik ook een blog over genaamd: Stop met bullshitmarketing!

3. Onderzoek het huidige gedrag van je ideale klant

Je weet wie je ideale klant is en wat zijn wensen en dromen zijn. Nu wordt het zaak om erachter te komen hoe je deze ideale klant kunt bereiken. Hoe duidelijker het profiel is dat je hebt opgesteld hoe makkelijker deze derde stap is. Je wilt weten waar je ideale klant zich begeeft, waar hij/zij zijn informatie haalt en hoe hij/zij soortgelijke aankopen doet. Zorg dat je erachter komt welke websites jouw ideale klant bezoekt, welke social media kanalen veel gebruikt worden, wat populaire Facebookpagina’s zijn, welke tv-programma’s hij/zij kijkt, welke BN’ers jouw klant aanspreken, waar er boodschappen worden gedaan en hoe. Deze vragen lijken soms moeilijk te beantwoorden, maar je kan het echt, geloof me! Hoe beter je jezelf in je ideale klant verplaatst hoe makkelijker deze vragen te beantwoorden zijn.

4. Pas je communicatie aan het gedrag van je ideale klant aan

Nu kun je naar buiten gaan treden! Met je lijst van plekken waar jouw ideale klant graag en veel komt heb je iets waardevols in handen. Zorg dat je zelf ook op deze plekken zichtbaar bent. Je wilt die ideale klant nu echt gaan vinden en met hem of haar in contact komen. Dus als jouw beoogde klanten veel gebruik maken van Pinterest dan kun jij ook een account an maken en mooie foto’s van je product gaan pinnen. Andersom werkt het ook: Zitten jouw klanten heel weinig op Instagram of Snapchat, dan kun je deze social media kanalen gerust achterwege laten. Een van de leukste inzichten die ik zelf kreeg was met een van mijn websites wegaanopkamp.nl. Ik kwam erachter dat een van mijn ideale klanten (juffen van groep 8) heel veel op het Viva Forum zaten. Niet echt een plek die mij persoonlijk aanspreekt maar daar actief informatie delen werkt perfect voor We gaan op kamp!

Behalve de plekken is het ook belangrijk om je tone of voice te kiezen. Juffen van groep 8 kun je heel anders aanspreken als bijvoorbeeld directeuren van banken. Bepaal dus niet alleen WAAR je wilt communiceren, maar ook HOE je wilt communiceren. Als je dit consequent volhoudt gaat jouw ideale klant je herkennen en je makkelijker terugvinden. Hoe meer contact er plaats vindt, hoe groter de kans op een aankoop wordt!

5. Toets of je voldoet (vervul je de wensen of los je de problemen op?)

Om de cirkel rond te maken moet je continue blijven toetsen of jouw diensten en producten nog steeds voldoen. Los jij de problemen van jouw klant op? Vervul jij zijn of haar wensen? Je hebt tot nu toe alle vragen over je ideale klant zelf beantwoord. Maar wat werkt er nou beter dan het aan je klanten zelf vragen. Nu je die ideale klanten hebt gevonden kun je met ze in contact treden. Ga hierbij de dialoog aan en stel vragen in plaats van statements. Hoe kun je jouw product of dienst nog beter maken? Wat mist je klant om zijn probleem nog beter op te lossen of welke dromen heeft je klant nog meer?

Aan de hand van de input van jouw ideale klant kun je weer van voren af aan beginnen.

Perfectioneer het beeld van je ideale klant, breng dromen, doelen en problemen in kaart, vraag waar je klant zich nog meer begeeft,  bouw een band op en blijf voortdurend in gesprek.

Voila, je hebt jouw klant centraal staan. Gegarandeerd dat jouw business gaat groeien en dat je wild enthousiaste klanten en ambassadeurs krijgt.

Succes gewenst!

 

Wil jij jouw ideale klant vinden en je klanten beter bereiken? Neem dan contact met me op. Ik help je groeien en organiseer graag een training voor jou en je team!

Ken jij andere ondernemers die ook wat kunnen hebben aan mijn blogs? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Dank je wel!