Naar blog overzicht - 26-04-2018

Innovatieve ideeën door brainstromen i.p.v brainstormen

Wat hebben een Psalmenboek, een hondje uit Zwitserland en een ontevreden klant met elkaar te maken? Ze liggen alle drie aan de basis van geniale ideeën en aan de basis van een beweging die ik ‘brainstromen’ noem. Geen brainstormen, maar brainstromen. Drie verschillende verhalen die allemaal leiden tot een geweldige innovatie, maar die van tevoren niet bedacht waren als innovatie.

Liever rustig achterover of onderuitgezakt ontspannen? Bekijk dit verhaal dan in videovorm hieronder. Ben je meer een lezer of ben je mijn kop nu al zat? Lees dan onder de video verder.

Kleverige innovatie

Je kent dit verhaal misschien wel; het Psalmboek. In 1968 was er een onderzoeker genaamd Silver die een kleverige stof had uitgevonden. De stof bleek echter niet kleverig genoeg te zijn om als lijm te kunnen gebruiken. Silver zocht lang naar een manier om die stof in de markt te zetten. Naar een product waar hij het voor zou kunnen gebruiken. Hij kon echter niets vinden. Totdat een aantal jaar later een collega van hem, die ook bij 3M werkte, iets zocht om notities aan zijn Psalmboek te plakken. En zie daar, het idee kwam samen. De kleverige stof samen met een papiertje, werd uiteindelijk de Post-it. En vandaag de dag maken we hier ontzettend vaak gebruik van. Ik wel althans…

Van hondje naar idee

Het tweede verhaal gaat over een Zwitsers hondje. Of eigenlijk over een Zwitser die zijn hondje uitliet. Toen zijn hondje op een gegeven moment de bosjes in rende en terugkwam met allemaal van die kleefballetjes in zijn vacht. Dit kleefkruid blijft enorm goed hangen in je kleding of in je haar (weet je nog vroeger?). En die bleven ook in de vacht van het hondje hangen. In plaats van het balletje weg te gooien en er niet meer aan te denken, dacht die man ‘hey, hier kan ik iets mee’. Hij is het vervolgens onder een microscoop gaan bekijken en analyseren. Jaren later heeft hij klittenband op de markt gebracht. Hij noemde het Velcro, gebaseerd op kleefkruid.

Een knapperig idee

In 1853 werkte een man genaamd George Crum als kok in een restaurant in New York. Hij serveerde gebakken aardappeltjes. Maar één van zijn klanten stuurde het telkens terug. Dan waren ze weer te dun en dan weer te nat. Het frustreerde George zo erg, dat hij dacht ‘Weet je wat, ik maak ze gewoon superdun met mijn kaasschaaf en gooi ze in de frituur.’ Voila, met wat zout er overheen was de eerste chips geboren.

In alle voorbeelden kun je zien dat de ideeën spontaan zijn ontstaan. Alledrie de hoofdpersonen zijn niet gaan zitten om een idee te bedenken, het idee kwam naar hen toe.

Wat kun je hier nou mee?

Ook jij kunt dit inzetten in je creatieve processen. Dat betekent dat je moet accepteren dat soms dingen niet lukken. Bewaar die ideeën om wellicht later in te zetten. Zoek niet meteen naar perfectie, maar zoek door.

Binnen innovatie en creatieve processen zeggen we vaak ‘kwantiteit gaat voor kwaliteit’. En dat kan heel goed werken. Maar soms zijn er ideeën die in eerste instantie niet lijken te werken, maar als je doordenkt blijkt dat je er toch nog iets mee kan.

Dus ga eens na. Heb jij nog ideeën op de plank liggen die je eerder hebt afgeschoten? Denk eens na. Kun je het stof eraf blazen en ze toch gebruiken? Het scheelt een hele hoop energie en wie weet wat voor gave ideeën eruit komen.

Wil je nog meer voorbeelden of met mij verder praten over hoe je je oude ideeën kunt hergebruiken? Stuur mij dan een berichtje of een reactie onder deze blog en dan praten we verder of kom naar één van mijn workshops natuurlijk, zou ik helemaal tof vinden. Dan gaan we in de praktijk deze situaties aanpakken.

Wil je op de hoogte blijven van mijn vlogs? Ik zet er elke week één online. Abonneer je op mijn YouTube-kanaal en deel het gerust hieronder met anderen.