Naar blog overzicht - 17-04-2018

Hoe krijg je mensen met je mee?

Als je een ontzettend goed idee hebt bedacht, wil je dat idee natuurlijk verspreiden. Je wilt je collega’s, je baas en misschien zelfs je vrienden enthousiasmeren om ook mee te doen. Maar hoe je dat nou? En hoe werkt dat proces van mensen met je mee krijgen? Hoe krijg je mensen ‘aan’? Daar ga ik je in deze blog een antwoord op geven.

Ons brein krijgt enorm veel informatie per dag te verwerken. Duizenden, misschien wel miljoenen informatieprikkels per dag. Hoe kun je er dan voor zorgen dat mensen juist jouw prikkel, jouw informatiestukje eruit pakken en onthouden? Hiervoor duiken we in ons brein.

Bekijk hier de video of lees onder de video verder.

Hoe werkt ons brein eigenlijk?

Er zijn twee belangrijke systemen die aan het werk zijn op het moment dat we informatie ontvangen. Het ene systeem dat veel in werking is, dat is een breinsysteem dat kijkt. Het kijkt of de informatie relevant is voor jou op dat moment.

Dus als je een idee gaat pitchen, dan is het van belang dat het op dat moment relevant is voor de ander. Als iemand enorm in tijdsdruk zit, omdat hij een deadline te halen heeft, dan is jouw pitch niet relevant. Dan kun je hem beter aanspreken als je hem bij het koffiezetapparaat tegenkomt en weet dat hij alle tijd heeft. (Of zijn prioriteit is op dat moment cafeïne en dan is een idee pitchen misschien ook niet zo’n goed moment.) Dit breinsysteem kijkt dus naar de relevantie. Het bepaalt of het er voor openstaat om informatie te ontvangen.

Maar er is nog een ander breinsysteem dat aan het werk is bij het ontvangen van informatie. En dat breinsysteem werkt op verbeeldingskracht. Verbeeldingskracht is de basis van creativiteit. Eigenlijk is creativiteit niets meer dan het aan het werk zetten van je verbeeldingskracht. 

Eigenlijk is creativiteit niets meer dan het aan het werk zetten van je verbeeldingskracht.

Verbeeldingskracht aanzetten

Maar die verbeeldingskracht die moet je dus aanzetten bij mensen. En hoe doe je dat? Dat doe je door af en toe een beetje gek te doen. En gek, je hoeft niet zoals ik in een Zorropakje of in een superheldenpakje door de kamer te rennen.

Maar gek kan ook net even iets anders doen of zeggen wat mensen bijblijft. Creëer een trigger waardoor mensen denken ‘hey, dit is interessant!’.  Doe iets waardoor ze wakker worden, ‘aan’ gaan en überhaupt ontvankelijk zullen zijn voor nieuwe informatie.

Hoe kan je mensen nou ‘aan’ krijgen?

 

  1. Laat eens een stilte vallen. Je merkt dat dat spanning opbouwt. Acteurs maken er heel veel gebruik van. Politici ook. Stiltes laten vallen zou al een manier kunnen zijn om eventjes de aandacht te trekken.
  2. Maar nog beter werkt om woorden te gebruiken die de ander prikkelen. Die op een gevoel inspelen. Het allermakkelijkste woord om daarin te gebruiken is iemands naam. Noem gewoon letterlijk in een gesprek iemands naam. Zorg dat hij eventjes weer wakker wordt.
  3. Maar andere woorden die je zou kunnen gebruiken zijn woorden die aanhaken op een situatie van de persoon die tegenover je staat. Als iemand dus ontzettend veel stress heeft, dan zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen ‘heb jij ook zo’n last van stress?’ of ‘ik heb nu iets bedacht wat al onze stress weg gaat nemen’. Dat is al een stapje verder. Nu kom je al op een onderwerp waarvan de ander zegt, hey dit is voor mij relevant, hier moet ik iets mee.
  4. Maar als je echt gek wil gaan. Als je echt die trigger wil creëren bedenk dan ook grote woorden. Durf ook die grote woorden te gebruiken. Durf bizar bijzondere woorden te gebruiken. Als we het dan hebben over stress, dan zou je kunnen zeggen ‘ik heb nu echt een stresskiller’ of ‘ik heb nu iets bedacht waardoor je de rest van de week lekker ontspannen met je beentjes omhoog kan zitten alsof je op het strand lekker ligt te genieten van je vakantie’. Zo plaats je een plaatje in het hoofd van de mensen tegenover je. De persoon ziet waarschijnlijk voor zich dat hij op het strand ligt, met een piña colada of een witbiertje in de hand en dat hij lekker met de beentjes omhoog ligt te genieten. Ontspannen.
    En dat is precies een plaatje wat andere mensen (die op dat moment in de stress zitten) willen zien. Zorg dat je in plaatjes gaat denken. En dat je die plaatjes in het hoofd van de ander plaatst. Dan gaan mensen aan.

Wil je nog meer voorbeelden of met mij verder praten over hoe je ervoor kan zorgen dat mensen aan gaan? Stuur mij dan een berichtje of een reactie onder deze blog en dan praten we verder of kom naar één van mijn workshops natuurlijk, zou ik helemaal tof vinden. Dan gaan we in de praktijk deze situaties aanpakken.

Wil je op de hoogte blijven van mijn vlogs? Ik zet er elke week één online. Abonneer je op mijn YouTube-kanaal en deel het gerust hieronder met anderen.