Zelfstandig ondernemen begint met zelfkennis
Naar blog overzicht - 27-07-2015

Leer jezelf kennen met 3 vragen en onderneem plezieriger en gemakkelijker

Persoonlijk ondernemen heeft de toekomst! Zelfstandige professionals zijn de toekomst! Wil je werkelijk persoonlijk ondernemen dan is het van belang dat je jezelf laat zien. Hiervoor moet je jezelf heel goed kennen. Hoe vaak denk jij na over wat je doet en waarom je zo doet? Persoonlijk ondernemen gaat over jezelf werkelijk laten zien. Met je krachten, maar ook met al je imperfecties. Soms een beetje pijnlijk maar uiteindelijk altijd lonend!

Zelfstandige professionals (zzp’ers) zijn gewend om kritisch naar hun werkzaamheden te kijken. Of naar de marktomstandigheden, kansen en de concurrenten. Maar hoe vaak kijk je met diezelfde kritische blik naar jezelf?

In dit blog neem ik je mee langs 3 belangrijke vragen om jezelf te stellen. Drie vragen voor meer zelfkennis die de basis vormen van jouw persoonlijkheid en daarmee ook je onderneming.

Je formuleert wie je bent, wat je wilt en hoe je het liefste werkt. Vanuit hier kun je veel gemakkelijker de juiste klanten aantrekken. Je weet gelijk welke klanten wel en niet bij je passen of welke klanten je energie kosten of juist energie geven.

Beantwoord jij de 3 vragen en laat je me weten wat er uit komt?
Wil je verder met het inzetten van jouw persoonlijkheid en leren hoe je daar geld me kunt verdienen? >>Schrijf je dan in voor mijn gratis videoserie “Geld verdienen door jezelf te laten zien”

 

Drijfveren

Begin eens met kijken wat belangrijk voor jou is. Waarom doe je de dingen die je doet? Beantwoord de volgende vraag: “Waarom ben je begonnen met ondernemen?” Welke drijfveer zat daarachter?

Mijn belangrijkste drijfveer was onafhankelijkheid. Ik wilde zelf dingen kunnen veranderen, zelf zaken bewerkstelligen en zelf het verschil maken. Met recht ZELFstandig ondernemen.

Elke keer wanneer ik weer een ondernemer heb verder geholpen of een nieuwe mijlpaal heb bereikt voel ik die voldoening weer: Ik heb verschil kunnen maken!
Als ik mijn tevreden klanten hoor wanneer ze hun facturen betalen of wanneer ze mij aanraden in hun netwerk dan voel ik mij krachtig en onafhankelijk. Op deze manier worden mijn drijfveren onafhankelijkheid en zelfstandigheid gevoed.

Wat zijn jouw drijfveren? Waarom ben jij gaan ondernemen?

Je drijfveren staan aan de basis van je passie. Als je zelfstandig onderneemt dan doe je dat vanuit die passie. Je wordt gelukkig door het uitvoeren van je passie. Kijk eens kritisch naar jezelf; onderneem jij (nog) vanuit je passie?

 

Motivatie en Demotivatie

Herken je dit: Je gaat vol goede moed en energie aan de slag. Je begint goed, maar dan gebeurt er wat, je krijgt kritiek, het loopt net niet zoals je wilt of er moet iets anders heel dringends gebeuren. Kortom, je goede moed en energie zijn plots verdwenen! Het kost je vreselijk veel energie om weer verder te gaan.

Elke zelfstandige professional maakt dit mee. Gedemotiveerd raken is niet iets wat je kunt voorkomen. Je kunt er wél voor zorgen dat je van jezelf weet waardoor je extra gemotiveerd raakt en waardoor je juist wordt gedemotiveerd.

Zo weet ik dat ik ontzettend gemotiveerd raak van menselijk contact en zakelijke uitdagingen. Dat ik zzp’ers verder help met hun onderneming is voor mij ook een manier om over verschillende soorten bedrijven na te denken. Op deze manier help ik anderen en ik raak er extra gemotiveerd door! Beter kan toch niet?!

Ik raak overigens ontzettend gedemotiveerd van klusjes die moeten gebeuren maar die mijn creativiteit in de weg staan: mailverkeer, huishoudelijke klussen, etc. Doordat ik dit zo duidelijk weet heb ik mijn aanpak kunnen aanpassen. Ik heb er bewust voor gekozen om zoveel mogelijk van deze klussen uit te besteden. Duur? Absoluut niet! De winst die ik er voor terug krijg is heerlijk: Ik kan me volledig storten op dat wat ik leuk vind en waar ik energie van krijg!

Zodra jij ook weet wat jou motiveert en wat jou demotiveert kun je beginnen je werk zo in te richten dat je zoveel mogelijk motiverende zaken en mensen om je heen hebt en zo min mogelijk demotiverende.

Wat motiveert jou en wat demotiveert jou? Welke demotivatie zou je nu al kunnen verwijderen?

 

Patronen

Elke ondernemer heeft patronen, sterker nog elk mens heeft patronen. Ben jij je al bewust van jouw patronen? Als je weet hoe je reageert op bepaalde situaties en waarom je zo reageert kun je echt krachtig gaan ondernemen!

Herken je dit: Je gaat een verkoopgesprek aan met een belangrijke prospect. Van te voren heb je een prijs in je hoofd de je wilt vragen. Tijdens het gesprek loopt het wel oké, je gaat er waarschijnlijk wel een klant aan over houden. Het gesprek eindigt dat jij een klant hebt maar dat je onder je prijs bent gaan zitten…
Wat is hier gebeurd? Je had toch een prijs in je hoofd?! Waarom ben je hier van afgeweken?
Als dit vaker voorkomt zit je in een patroon zonder dat je het door hebt. Jouw patroon kan bestaan uit dat je zó graag een klant wil binnen halen dat je onder je prijs gaat zitten of je patroon kan zijn dat je jezelf onderwaardeert waardoor klanten er goedkoop vanaf komen. Duidelijk een patroon wat je wilt doorbreken, toch?!

Patronen zijn opgebouwd uit handelingen die je volautomatisch doet, zonder erbij na te denken. Om deze patronen de doorzien of zelfs te doorbreken zul je moeten beginnen met WEL nadenken over deze handelingen!
Het begint bij kritisch naar jezelf kijken en jezelf bevragen. Soms doet dit pijn, maar de uitkomst is het altijd waard. Dat kan ik je beloven.
Wil je eens een gesprek aan gaan waarin ik je help om kritisch naar deze patronen te kijken? Laat het me dan weten…

Neem bijvoorbeeld een van mijn patronen: Ik zit boordevol ideeën, energie en inspiratie. Ik begin vaak nieuwe projecten en zelfs nieuwe bedrijfsconcepten. Echter, het afmaken van deze projecten blijkt nog wel eens probleem te zijn. Leuk hoor, kritisch naar jezelf kijken. Het voelde best wel pijnlijk om te merken dat ik niks afmaak! Echter, nu ik dit patroon herkende en erkende kon ik het omdraaien in mijn voordeel.

Nu help ik anderen hun projecten en bedrijfsconcepten te ontwikkelen. Het afmaken hoef ik helemaal niet meer zelf te doen. Dat doen de ondernemers die ik help met heel veel plezier!

Zo zie je wat er kan gebeuren als je je eigen patronen doorziet. Dit is nog maar 1 van de honderden patronen die ik heb.
Jij hebt ook honderden patronen. Welke patronen kun jij gaan doorzien en in je voordeel inzetten? Het werkt goed om te beginnen met patronen die je in de weg zitten bij jouw ondernemen. Ze zijn het moeilijkst om aan te pakken maar geven de grootste voldoening!
Als ik je er bij kan helpen hoor ik het graag!

Laat je me weten wat jouw grootste patroon is dat je tegenwerkt?

Drijfveren, motivatie/demotivatie en patronen

Best wel lastig om antwoord te geven op deze vragen hè?! Het is ook niet iets wat je zomaar even doet. Ga er goed voor zitten en neem de tijd om je antwoorden te vinden. Luister naar jezelf en mocht je in de weerstand komen vraag je dan eens af waarom je zo reageert. Zou je anders kunnen reageren? Zo reageren dat je constructief met jezelf bezig bent.

De antwoorden op deze 3 vragen staan aan de basis van jouw persoonlijkheid. Bedenk je eens wat er gebeurt als je hier niets mee doet… Dan ben je toch niet jezelf!
Als je jouw persoonlijkheid volledig in gaat zetten in jouw onderneming zul je plezieriger en gemakkelijker gaan ondernemen.
Wil je weten hoe je jouw persoonlijkheid verder in kan zetten in je onderneming? >>Schrijf je dan in voor mijn gratis videoserie: “Geld verdienen door jezelf te laten zien”

Wil je mij hieronder in het commentaarveld laten weten wat jouw grootste drijfveer is? Ik ben benieuwd…
En ik zou het gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Wie weet ken jij ook nog wel zzp’ers die wat hulp kunnen gebruiken…