Naar blog overzicht - 18-04-2018

Veranderkunde: van het gedoe naar de chemie

Ik wil je graag voorstellen aan een geweldige verhalenverteller en veranderkundige, Daniël Wolfs. Hij is verbonden aan Holland Consulting Group en schreef het boek “Magic Makers – de kracht van samen veranderen”.

Ondernemen is geweldig. Als professioneel dromenjager kom ik zoveel gave mensen tegen. Mensen met mooie dromen. Mensen die hun dromen najagen. Mensen die elke dag vol energie aan het werk gaan en in het leven staan. Daar krijg ik zelf ook ontzettend veel energie van. Om jou ook wat van deze energie te geven interview ik maandelijks een van deze mensen. Hun verhalen mogen gehoord worden. Het podium is even voor hen. Deze keer is het podium voor… Daniël Wolfs!

Als jij op een feestje aan een vreemde moet uitleggen wat je doet, wat zeg je dan?

Dan zeg ik dat ik tegenwoordig bedrijven help wanneer er gedoe is tussen mensen. Ik ben veranderkundige en richt me vooral op veranderingen, houdingen en gedrag en in veranderingen waar samenwerking een belangrijke rol speelt. Bij de meeste organisaties waar ik kom is er gelukkig gedoe tussen mensen dus kan ik daar op inspringen: dus ik probeer van het gedoe naar de chemie te gaan.

Waar sta jij elke morgen voor op?

Mijn doel is dat de dingen die ik doe op een of andere manier memorabel zijn. Een voorbeeld: ik begeleid ook veel sessies, één- of meerdaagse sessies waar je met elkaar aan een samenwerkings- of verandervraagstuk werkt. En ik hoop dat dat memorabele sessies zijn. Dat klanten denken ‘ik heb genoeg sessies gehad, maar die ene met die Wolfs, dat weet ik nog goed…daar gebeurde wat’.

Als ik het scherp zou stellen: ik vind dat we in organisaties ons te veel laten verleiden door de middelmaat: we zijn heel druk en we vinden het lastig om te doen. We noemen dat de zachte kant, maar dat is enorm lastig om dat te bespreekbaar te maken, om eens tijd te maken voor elkaar en elkaar te leren kennen. Daardoor kom je wel op resultaten uit, maar niet altijd op die resultaten waarvan je denkt ‘daar kunnen we samen nog heel lang trots op zijn’.

“Dat is wel waar ik naar zoek: memorabele resultaten zijn resultaten waar je samen nog heel lang trots op bent.”

En wie bewonder jij nou enorm en waarom?

In mijn werk? Ik bewonder mijn collega Arend Ardon, die heeft een boek “Doorbreek de Cirkel” geschreven en is een van de belangrijkste redenen dat ik aan Holland Consulting Group ben verbonden. Hij heeft alles al eens gezien in zijn professionele carrière, zo heeft hij bijvoorbeeld voor zijn proefschrift destijds honderden directie-meetings bijgewoond en notities gemaakt. Daarbij heeft hij op alle podia gestaan, een proefschrift geschreven en veel (fantastische!) boeken verkocht. Hij heeft alles al gezien, maar desondanks is het iemand die heel erg openstaat voor nieuwe ideeën, wegen en invalshoeken. Ik vind het het tof dat ik met hem kan werken en vind ik dat we samen bij onze klanten memorable resultaten halen bij klanten en elkaar aanvullen.

Mooi om te weten. Wat is creativiteit voor jou?

Ik werd laatst gevraagd door een bedrijf waarmee ik samenwerk een stukje te schrijven over creativiteit voor een eindejaarsgeschenk, een soort column. Die heb ik er even bijgepakt – ik zal het niet helemaal voorlezen maar drie zinnen wil ik er wel uithalen, dan weet je hoe ik over creativiteit denk.

“Creativiteit is eigenlijk niets anders dan te werken met wat zich aandient, want er dient zich altijd iets aan om mee te werken. Creativiteit is voor mij dus niet zo zeer de kunst om iets nieuws te bedenken maar juist het vermogen om jouw denken of handelen, of dat van jouw collega’s, een andere kant op te sturen als dat nodig is.“

Heel veel dingen als het gaat over creativiteit gaan over een leuk idee, of een ludiek vormpje doen om anders te denken, maar voor mij gaat het dus dieper. Het gaat om het vermogen te werken met wat zich aandient, ook als je naar veranderingen kijkt. Als ik in tien jaar één ding heb geleerd als organisatieadviseur is dat alles altijd anders loopt. We zijn goed in het maken van planningen en dingen opschrijven, maar het loopt altijd anders. Op het moment dat je de creativiteit hebt om te kijken naar wat je overkomt en daarmee om te gaan, dan word je getest op ‘oké, het loopt niet zoals ik had gedacht, maar nu heb ik een alternatief of een alternatief pad dat ik kan gaan lopen’. Dat is voor mij creativiteit.

Hoeveel ruimte is er volgens jou nu op de gemiddelde werkplek om creatief te kunnen denken en die tijd te krijgen?

Ik denk dat er altijd genoeg ruimte is, maar dat mensen zichzelf aanpraten dat die er niet is en dat we de schuld buiten ons zelf leggen en onszelf beperken. Ik heb met plezier bij KPMG gewerkt en heel veel mensen zeggen ‘dat is niet het meest creatieve bedrijf’. Ik heb er de meest fantastische dingen kunnen doen. Als ik mezelf vertel: dat kan niet, dat mag niet, dat lukt niet, dan gebeurt het ook niet. Door het gewoon te doen en te kijken hoe erop wordt gereageerd is er veel mogelijk.

Zijn volgens jou kinderen creatief genoeg?

Een goede bekende van mij is Adriaan Wagenaar, die heeft het boek “Groot Denken” geschreven over wat wij van kinderen kunnen leren om groter te denken als volwassenen. Als kinderen zijn we nog vindingrijk. Hoe verder we komen in ons volwassen leven hoe minder dat wordt. Die vindingrijkheid en het aanboren van verschillende bronnen is iets waar hij goed over schrijft. Als het gaat over kinderen die creatief zijn, juist denk ik. Natuurlijk kunnen we in het onderwijs meer doen met creativiteit. Er mag meer ruimte zijn voor creatieve ideeën of creatieve uitingen, ook al is dat in kunst of wat dan ook. Dat denk ik zeker. Dus nog meer gebruik maken van die vindingrijkheid die in kinderen zit.

“Als je een idee over de schutting gooit maar er niks mee doet, dan was het blijkbaar niet echt een goed idee.”

Wie is een creatieve denker die ik volgens jou echt zou moeten interviewen?

Adriaan Wagenaar. Hij heeft een hele mooie kijk op creativiteit, dus die zou ik zeker interviewen. Ik werk veel met cartoonisten samen. Die hebben ook een mooie kijk op creativiteit. Peter Koch, cartoonist-filosoof noemt hij zichzelf, heeft filosofie gestudeerd. Hij is creatief in de zin dat hij dingen visualiseert en de essentie uit gesprekken haalt.