Naar blog overzicht - 16-10-2017

Energie verdelen. Pak die dag vrij gewoon

Hoe zorg jij voor meer energie?

De ‘rat race’ is weer volop begonnen. Verhalen over de vakantie bij de koffieautomaat beginnen uit te dunnen en jij leest op zondagavond in je bed die e-mail van je baas. Waardoor je weer een nacht wakker ligt. Begin jij iedere week volledig uitgeput en zonder energie? Gun dan eens wat meer tijd voor jezelf. Om op te laden.

Hoeveel procent batterij heb jij nog?

De hoeveelheid energie die je per dag hebt bepaalt voor een groot deel de kwaliteit van je leven. Je energieniveau bepaalt voor een groot deel je humeur en het bepaalt hoeveel je voor elkaar kunt krijgen. Hoe meer energie je iedere dag hebt, des te meer je uit je leven kunt halen.

Ben jij een type die eerst hard voor anderen gaat en jezelf op de laatste plek zet? Of heb je helemaal geen écht tijd voor het opladen van je eigen batterij? Heb je jezelf weleens afgevraagd of je jezelf dezelfde energie geeft die je aan anderen geeft? Verdien je die energie niet ook zelf?

Plan me-time in

Vraag jezelf af: waarom is het belletje van je baas in de avond belangrijker dan het etentje met die goeie vriend? Of waarom zijn het beantwoorden van die whatsapp-berichtjes belangrijker dan een avond doorbrengen op de bank met een goede film?

Misschien heb je hier allerlei antwoorden op. Maar belangrijker om jezelf te vragen is: wat heb ik nodig? Hoeveel procent batterij staat er nog op jouw energie? Staat die inmiddels op 10%, dan is het verstandig om jezelf eens in de oplader te leggen. Want als energie bepaalt hoeveel je op een dag voor elkaar krijgt, dan haal je niet veel uit met die 10%.

Maar hoe pak je dat nou aan? Want…jij hebt het toch enorm druk en al die dingen die ‘moeten’ en morgen af zijn? Denk hier eens aan: als je nog maar 10% batterij op je telefoon hebt en je legt die in de oplader, ben jij dan tegelijkertijd bezig op die telefoon? Vaak wel he? En dan merk je dat die batterij wel oplaadt, maar heel langzaam. Als je je telefoon in de vliegtuigstand zet, is je batterij zo opgeladen.

Zo eenvoudig kan het soms zijn. Een half uurtje per dag een frisse neus halen, een goede nachtrust of een etentje met een goede vriendin kan soms al genoeg zijn om je batterij op te laden. Als je heel de dag op reis bent zonder mogelijkheid om je telefoon op te laden, dan zorg je er toch ook voor dat je batterij op 100% staat als je op weg gaat?

Waarom dan niet bij jezelf? Plan die me-time in en doe de dingen die je leuk vindt. Zet het in je agenda als je een half uur of uur per dag even nodig hebt om bijvoorbeeld buiten te wandelen. Lastig om tijd vrij te maken voor je partner, omdat die het ook druk heeft? Plan het in. Zet gewoon op een bepaalde dag en tijd in je agenda: ‘date night’. En hou je hier dan ook aan. Lig je nachten wakker? Ga dan aan de slag met je ‘slaaphygiëne’. Dat betekent, lichten dimmen een uur voordat je naar bed gaat, geen schermen meer aan (nee, dus niet je e-mail checken in bed), geen koffie in de avond en een goede donkere omgeving. Dat gaat je niet meteen lukken, maar ook hierbij geldt: plan het in. Maak het onderdeel van je dagritme.

Hoe communiceer je dit?

Mooi dat jij het in je agenda inplant, maar zorg er ook voor dat anderen ervan weten. Hoe breng je dat naar andere mensen toe? Iedereen zou jaloers op je zijn als jij de eerste bent die zegt: ‘vrijdagmiddag heb ik tijd voor mezelf, dan neem ik geen afspraken aan’. Dat zal de eerste tijd vreemd zijn, maar op een gegeven moment wennen mensen hieraan. En krijgen ze er een leukere collega, partner en vriend(in) voor terug.

Want wat gebeurt er als je in een flow zit? Als je je goed voelt? Wanneer je dingen doet die je leuk vindt? Dan krijg je heel veel positieve energie. Dan heb je dat vervelende klusje zo gedaan, dan heb je goede en creatieve ideeën en heb je een probleem zo opgelost. Alles gaat gemakkelijker en sneller. Dus om meer tijd en rust te ervaren is het heel belangrijk om veel energie te hebben.

Het goede nieuws is, is dat energie altijd voorradig is… in tegenstelling tot tijd. Doe dus de dingen die je leuk vindt om te werken aan je energiebalans. Lach meer, besteedt tijd aan de mensen waar je van houdt en denk aan het einde van de dag aan alles waar je dankbaar voor bent.

5 Tips voor meer energie

  1. Plan me-time in. Gun je tijd voor jezelf. Laad die batterij op door te ontspannen.
  2. Drink meer water. Door weinig te drinken wordt je sneller moe en daalt je concentratie. Dat kan dan weer zorgen voor meer stress.
  3. Meer bewegen. Een half uur per dag bewegen helpt al enorm. Even een frisse neus halen in de pauze laadt je batterij weer op.
  4. Voldoende nachtrust. Inkoppertje, maar je batterij goed opladen doe je door een goede nacht slapen. Heb je overdag tijd? Doe eens een powernap.
  5. Eet gezond. Voldoende groenten en fruit voor energie en bouwstoffen.

Het inplannen van me-time is moeilijk in het drukke leven dat we allemaal hebben. Maar ik ben toch benieuwd hoe jij dit aanpakt. Laat je het mij weten?

Ken jij vrienden en collega’s die ook alleen maar rennen en vliegen en nooit stilstaan? Deel deze blog gerust met ze.