Hoe stel je de ideale vraag die resultaten oplevert?
Naar blog overzicht - 31-01-2016

De ideale vraag die je in verbinding brengt

Mensen hebben tegenwoordig uitgebreide netwerken en beschikken over ontzettend veel kennis en kunde. Ik zet mij in om mensen met elkaar te verbinden zodat ze gebruik gaan maken van elkaars kwaliteiten. Verbinding begint vaak bij het stellen van een vraag. Hoe je de ideale vraag stelt die de meeste resultaten oplevert leg ik in deze blog uit.

Elke maand beantwoord ik vragen om meer in verbinding te komen met je klanten en je medewerkers. Vragen en antwoorden om meer creativiteit en co-creatie in je organisatie te krijgen. Deze vragen verzamel ik o.a. in de LinkedIn groep Ondernemers: co-creatief waar ondernemers hun krachten bundelen om samen problemen op te lossen, nieuwe diensten te ondersteunen en te brainstormen.

Deze maand beantwoord ik de vraag van Hilde van den Broeck:

“Hoe stel ik de ideale vraag?”

Geen zin om te lezen? Lekker makkelijk kijken en luisteren? Je kunt het hele blog ook op video bekijken (08:15min)

Een mooie vraag van Hilde die extra sterk is omdat ze zich van te voren afvraagt hoe ze het beste resultaat kan behalen. In deze blog zal ik antwoord geven op haar vraag door 4 tips te noemen waar de ideale vraag aan moet voldoen. Ik richt me specifiek op hulpvragen.

Misschien denk je wel: Is er dan een ideale manier van vragen stellen? Kun je ook vragen stellen op een verkeerde manier?

Daar beginnen we gelijk! Het feit dat je vragen stelt is al ontzettend goed! Er zijn heel veel mensen die geen vragen durven stellen of die niet om hulp durven te vragen. Als ik met ondernemers werk die in verbinding willen komen met hun medewerkers of hun klanten dan begint het eigenlijk altijd bij die vraag durven stellen. Vragen om hulp, vragen om tips en vragen om mee te denken.

Als je wilt dat andere mensen je helpen of je wilt gaan samenwerken dan is het belangrijk om te weten hoe je de juiste vragen stelt. Vragen die jou het meeste opleveren.

Maar wat is dan die ideale vraag?

De ideale vraag zorgt ervoor dat mensen je makkelijk en graag zullen helpen. Met de ideale vraag zul je meer reacties op je oproepen krijgen. De ideale vraag werkt zowel online (in bijvoorbeeld LinkedIn groepen) als offline (bijvoorbeeld bij netwerkevenementen).

Ik ga er van uit dat mensen graag willen helpen. Ik ken (gelukkig) geen mensen die niet willen helpen. In de kern wil iedereen graag helpen. Alleen wordt het soms zo’n gedoe, kost het te veel tijd of energie. Dan gaan er andere aspecten spelen. Als mensen veel energie aan anderen moeten besteden haken ze vaak af. Bedenk maar eens: Hoeveel vrienden heb jij die binnen een dag op de stoep staan om je een dag te helpen met verhuizen? Dat zijn er vast en zeker veel minder dan het aantal vrienden dat jou een goede verhuisonderneming zou kunnen aanraden.

Mensen helpen dus graag, maar dan vooral als het makkelijk is. Als het helpen niet te veel energie en tijd kost. Dat is een hele snelle manier om een goed gevoel te krijgen. Want er is niks leukers dan dat blije gevoel van die ander!

“De ideale vraag stelt anderen dus in staat om jou, met weinig tijd en energie, makkelijk te kunnen helpen.”

Om deze ideale vraag verder uit te pluizen heb ik 4 tips voor je. Als jouw vraag aan deze 4 tips voldoet heb jij de ideale vraag waarmee anderen jou makkelijk en graag zullen helpen! De punten zijn gebaseerd op de netwerktips van Jan Vermeiren (De Networking Coach)

Tip 1 Wees specifiek

Hoe specifieker de vraag, hoe duidelijker het is voor degene die de vraag ontvangt. Hoe specifieker de vraag, hoe makkelijker jij geholpen kan worden.

Een voorbeeld: Stel je voor dat jij ziekenhuisapparatuur verkoopt. Je bent op zoek naar nieuwe opdrachten en klanten. Als je naar een netwerkborrel gaat en je vraagt aan mensen lukraak of ze je kunnen helpen aan nieuwe opdrachten dan is dat eigenlijk nog een hele brede vraag. Mensen willen je misschien wel helpen, maar kunnen ze dat ook met deze vraag?

Eigenlijk is de vraag: HOE kunnen ze je helpen aan nieuwe opdrachten? Maak de vraag daarom specifieker. Bijvoorbeeld: “Zou je mij kunnen helpen aan contacten binnen het ziekenhuiswezen?” Deze vraag is al een stuk specifieker. Nu weten we al in welke richting we moeten zoeken. Als ik mensen in mijn netwerk heb die in een ziekenhuis werken kan ik die aandragen.

Nóg specifieker zou zijn: “Kun je mij in contact brengen met ziekenhuisdirecteuren?” Nu heb je niet alleen de branche bepaald, maar ook WIE we in die branche moeten aandragen.

Wees niet bang om zo specifiek te worden dat er weinig antwoorden over blijven. Je hebt liever dat ene perfecte antwoord dan allemaal losse flodders die niks opleveren. Dat kost je tijd en energie. Wees dus specifiek!

Tip 2 Maak het de ander gemakkelijk

Bereid je vragen goed voor. Als jij niet helder op de bril hebt wat jij wilt van een ander, dan kan die ander je ook niet goed helpen. Denk van te voren na voordat je een vraag stelt.

Stel dat je inderdaad naar die netwerkborrel gaat en je wilt hulp inschakelen, bedenk dan van te voren met welke vraag je van huis gaat. Dat werkt ook prettiger als je gaat netwerken. Je weet waar je het over gaat hebben en je kunt achteraf makkelijker je succes meten: Heb ik antwoord op mijn vragen gekregen?

Tip 3 Zorg dat de ander ook NEE kan zeggen

Dat klinkt misschien raar, maar op het moment dat jij iets aan iemand vraagt, dan wil de ander je meestal graag helpen. Ik zei het al eerder, er is eigenlijk niemand die niet bereid is om je te helpen. Als jij dan vragen stelt waarmee anderen jou niet kunnen helpen of die anderen heel veel tijd en energie kosten dan voelen zij zich opgelaten.

Denk maar terug aan het verhuisvoorbeeld. Als jij wordt gevraagd om morgen te komen helpen met verhuizen kun je al voor je zien dat je een hele dag kwijt bent. Een dag waarin je al die andere dingen die je wilde doen niet meer kunt doen. Of misschien had je wel gepland om juist eens lekker een dagje niks te doen. Nu moet je wat verzinnen om hier onderuit te komen. Herken je dat ongemakkelijke gevoel?

Dat betekent dus dat er bij jou een verantwoordelijkheid komt te liggen.

Jij hebt de verantwoordelijkheid om goede vragen te stellen!

Op het moment dat jij vragen stelt waar niet makkelijk aan voldaan kan worden of die niet makkelijk te beantwoorden zijn maak je het de ander dus moeilijk.

Geef de ander dus ook kans om nee te zeggen. Daarmee bedoel ik dat het antwoord makkelijk nee moet kunnen zijn. Zonder dat het jullie relatie schaadt. Als jij die vriend weigert te helpen met verhuizen zal dat wat doen voor jullie relatie. Als hij vroeg of jij een goede verhuizer kende was het al een stuk minder erg als je dat niet wist.

Als je ruimte inbouwt in je vraag zodat je ook op een andere manier geholpen kan worden werkt dat veel beter. Stel dat jij nog steeds op zoek bent naar die ziekenhuisdirecteuren. Als de ander geen ziekenhuisdirecteuren kent kan hij dat prima zeggen. Misschien kent hij nog wel mensen die ziekenhuisdirecteuren kennen… Op deze manier van vragen stellen zoomt de vierde tip in.

Tip 4 Stel indirecte vragen

De beste vraag is indirect! Wat betekent dat: Als we weer even terug gaan naar die zoektocht naar ziekenhuisdirecteuren waren we geëindigd bij de vraag: “Kun je mij in contact brengen met ziekenhuisdirecteuren?” Deze vraag is eigenlijk heel direct. De ander zal in eerste instantie ziekenhuisdirecteuren moeten kennen. Daarnaast zal de ander bereid moeten zijn om jou daadwerkelijk te introduceren. Afhankelijk van hoe goed je de ander kent moet hij grote risico’s nemen. Hij stelt zijn netwerk voor jou beschikbaar…

Een betere en indirecte vraag zou dan zijn: “Met wie zou ik volgens jou contact op moeten nemen om in contact te komen met ziekenhuisdirecteuren?”

Deze vraag is heel indirect. De ander hoeft alleen maar na te denken of hij een naam weet. Hij hoeft de persoon in kwestie zelfs niet eens te kennen. De ander hoeft alleen maar een tip te geven. Geen risico en geen moeite dus!

De ideale vraag is dus…

Een vraag die voldoet aan deze 4 tips:

  1. Wees specifiek
  2. Maak het de ander gemakkelijk
  3. Zorg dat de andere ook nee kan zeggen
  4. Stel indirecte vragen

Samengevat kun je de ideale hulpvraag als volgt formuleren:

Met wie zou ik volgens jou contact op kunnen nemen om… [JOUW VRAAG]

Dat valt wel mee toch? Niet rechtstreeks om hulp vragen, maar vragen wie je zou kunnen helpen. Dat neemt ook zeker een grote drempel weg. Ik geloof sterk in de kracht van vragen. Nog sterker geloof ik in de kracht van delen. Maar om te kunnen delen zal er ook gevraagd moeten worden. Heb jij vragen en wil je meer samenwerken met andere ondernemers? Word dan lid van de LinkedIn groep Ondernemers: co-creatief

Bonustips om niet te vergeten!

Als je vragen stelt is er 1 ding dat je nooit mag vergeten..

Bedank de ander altijd!

Ook als je geen antwoord hebt gekregen. Ook hier geldt dat mensen je graag willen helpen. Als ze je hebben geholpen hebben ze je iets gegeven. Daar bedenk je mensen voor toch? Als mensen je niet hebben kunnen helpen voelt dat voor hen vervelend. Dan wil je ze zeker bedanken voor hun moeite. Daardoor zullen ze de volgende keer weer willen helpen. Ondankbare mensen krijgen weinig hulp.

Om hulp te ontvangen zul je eerst naar jezelf moeten kijken

Het klinkt misschien gek, maar om hulp te ontvangen zul je eerst naar jezelf moeten kijken. Zorg dat je exact kunt benoemen wat jij doet en waar je voor staat. Dit zorgt ervoor dat anderen weten waar ze jou voor kunnen benaderen en waarmee ze jou kunnen helpen. Een persoonlijke mission statement kan hier perfect bij helpen.

Het draait om geven en nemen. Hoe meer jij anderen helpt, hoe meer hulp jij zult ontvangen als jij het nodig hebt. Wees dus niet egoïstisch en begin met zelf vragen te beantwoorden voor je ze gaat stellen.

Hopelijk ben jij geholpen met het antwoord op de vraag; “Hoe stel je de ideale vraag?” Heb jij nog andere tips om tot de ideale vraag te komen? Laat je het me weten onder deze blog?

Als je tot aan hier hebt gelezen vind je deze blogs vast ook interessant:

Wil je hulp om jezelf en je organisatie echt te onderscheiden?
Bel me dan gerust: 06-52015521 

Deel deze blog! Ken jij andere bedrijven die ook wat kunnen hebben aan mijn blogs? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Dank je wel!