Patronen doorbreken - creatieve ruimte creëren
Naar blog overzicht - 25-01-2016

De 3-traps raket naar de creatieve ruimte

Patronen zorgen ervoor dat je makkelijk kunt werken maar ze zorgen ook voor een opvulling van je creatieve ruimte. Ruimte die nodig is om nieuwe ideeën te verzinnen, te leren, te ontdekken en te innoveren. Hoe kun je ervoor zorgen dat deze creatieve ruimte weer wordt vrijgemaakt?

Je bent al een tijd bezig met je onderneming en je bent ook al succesvol (durf en kan jij dat van jezelf zeggen?) Veel van de dingen die je doet hebben een goede reden: Ze werken!

Maar er zijn ook dingen die je doet waarvan je twijfelt of ze wel werken of waarvan ik en anderen je kunnen vertellen dat ze echt NIET werken! Waarom doe je ze dan nog?

Een creatieve ruimte is geen kamer of kantoortuin, maar een plek in je hoofd.

Als je ergens langer mee bezig bent ontstaan er patronen. Je werkt binnen je bedrijf op jouw eigen, fijne manier. Dat werkt ook goed omdat je over heel veel dingen niet meer hoeft na te denken. Je doet ze bijna automatisch. Hierdoor ontstaat er tijd en ruimte om andere nieuwe dingen te leren. Je kunt je creativiteit kwijt in deze ruimte. Daarom noem ik het ook je creatieve ruimte.

Maar wat zie ik vaak gebeuren… (helaas)

Een kenmerk van veel ondernemers is dat ze juist creatief en inventief zijn. Met frisse energie en een drang om te veranderen gaan ze van start. herken je dat? Maar gaandeweg komt die sluipmoordenaar je bedrijf binnen:

Gewoontes!

Je leert jezelf gewoontes en patronen aan. Dat moet ook wel, want er is zoveel te doen om je onderneming en je medewerkers op de rit te houden. De gewoontes worden ‘gewoon’ in je hele bedrijf. Je team neemt elkaars gewoontes over. Dat lijkt fijn te werken want iedereen is ‘op elkaar ingespeeld’…

Waarom zijn al die gewoontes dan zo slecht?

Er ontstaan zoveel patronen dat de vrijgekomen tijd en ruimte wordt opgevuld met nieuwe patronen. De creatieve ruimte wordt niet meer gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken, te leren en te ervaren. En dat is doodzonde!

Je creatieve ruimte moet worden gebruikt om nieuwe dingen te ontdekken, te leren en te ervaren!

Ik help ondernemers om deze creatieve ruimte weer vrij te maken en hun creativiteit te benutten. Elke keer zie ik weer wat voor mooie, nieuwe verbindingen en verbeteringen er ontstaan als we hiermee bezig gaan.

3-traps raket naar je creatieve ruimte

Als je jouw creatieve ruimte vrij wilt maken en benutten zijn er 3 stappen die je moet zetten. Denk je dat je het aan kan? Durf je op deze ruimtereis te gaan? Je gaat nu proberen om je patronen te doorbreken en patronen kunnen echt hardnekkige ruimtemonsters zijn…

De 3 stappen om je creatieve ruimte vrij te maken zijn:

  1. Onderzoek je eigen patronen
  2. Bepaal welke patronen handig en nodig zijn
  3. Kieper de overige patronen overboord en doe het eens anders

Elke ruimtereis begint met een spannende lancering

Hoe ziet dat er in de praktijk dan uit. Net zoals bij elke ruimtereis zit het spannendste gedeelte hem in de lancering. Die kost veel tijd en aandacht maar als je eenmaal de lucht in bent kun je genieten van prachtige uitzichten. Laten we de 3-traps raket eens nader bekijken…

1. Onderzoek je eigen patronen

Weet jij eigenlijk al wat je patronen zijn? Wat doe je volautomatisch? En weet je ook waarom je dat doet? Het waarom zal je ook bij stap 2 helpen. Maak een lijstje van al je patronen en zet achter elk patroon waarom je dit doet. De voorbereiding van je lancering kost veel tijd. Ga er dus goed voor zitten en neem er ook echt de tijd voor!

Pak pen en papier (of open een notitie op je computer of telefoon) en noteer alle patronen die je je maar kunt bedenken.

Voorbeelden van diep ingesleten patronen:

  • Elke ochtend een rondje langs de collega’s doen of een praatje bij het koffiezetapparaat maken
  • Direct reageren op mails
  • Je deur open zetten zodat iedereen bij je binnen kan lopen
  • Altijd bereikbaar zijn op je mobiel
  • Je mobiele telefoon naast je neerleggen tijdens vergaderingen
  • Zittend vergaderen met een vaste agenda
  • Van 09:00u tot 17:00u werken
  • En ga zo maar door…

De kracht van deze oefening zit hem er in dat je net zo lang door gaat tot je AL JE PATRONEN hebt genoteerd. Zelfs als je klaar denkt te zijn blijf je nog zitten en denk je even door. Juist dan, als je verder graaft, komen de hardnekkige en verborgen patronen naar boven. Je kunt je lijstje ook even weg leggen en er later op terug komen.

Voordat je de ruimte in kunt zul je eerst moeten graven om de diepte in te gaan

Nu komt het lastigste gedeelte: Zet achter al je patronen de reden waarom je dit doet. Dit lijkt misschien makkelijker dan het is. Vaak denk je een hele goede reden te hebben. Bekijk je redenen echter kritisch en houd jezelf niet voor de gek. Je wilt straks niet pas na de lancering tot de conclusie komen dat je hoogtevrees of claustrofobie hebt.

Voorbeelden van redenen om patronen te hanteren:

  • Is dat rondje langs de collega’s echt om op de hoogte te blijven van wat er speelt in je bedrijf of vind je het zelf gewoon gezellig om even een niet-zakelijk praatje te maken?
  • Klanten willen zo snel mogelijk geholpen worden. Dat is iets wat je merkt in hun vragen en reacties.
  • Je deur staat altijd open omdat je toegankelijk en open wilt zijn zodat iedereen het gevoel heeft altijd bij je terecht te kunnen.
  • Je legt je mobiele telefoon tijdens vergaderingen naast je neer zodat je dringende of urgente zaken direct kunt oppakken
  • Zittend vergaderen met een agenda: Tja, waarom doe je dat eigenlijk? De agenda geeft structuur en de stoelen zitten lekker waardoor iedereen zich comfortabel voelt.

En maak zo het hele lijstje af… Echt doen hoor! Juist als je denkt “Wat onzinnig dat ik dit doe” gewoon doorgaan en proberen je oordeel uit te stellen

2. Bepaal welke patronen handig en nodig zijn

Waarschijnlijk heb je al tijdens de eerste stap op sommige momenten gedacht: “Waarom doen we dit in godsnaam?!” of “Wat een onzinnige reden is dat eigenlijk!”. Heel goed! Dat betekent dat je al klaar bent voor stap 2.

We gaan nu bepalen welke spullen er mee de ruimte in gaan. Zuurstof is erg handig om in de ruimte te hebben. Een 5-gangenmenu is lekker maar niet noodzakelijk. In de creatieve ruimte kun je ook af met astronautenvoer uit een zakje…

In de creatieve ruimte kun je prima overleven op wat astronautenvoer

Nu je een lijst hebt van patronen en bijbehorende redenen ga je een selectie aanbrengen. Je gaat selecteren op wat er nodig is en wat er handig is. Zet achter de patronen een duidelijk teken voor nodig en voor handig.

Er zijn natuurlijk heel veel patronen die gewoon echt nodig zijn. Neem bijvoorbeeld het opnemen van de telefoon: Dat moet in de meeste bedrijven gebeuren omdat er nieuwe of bestaande klanten kunnen bellen. Die valt dus onder NODIG.

Er zijn ook patronen die handig zijn. En met handig bedoel ik niet per sé noodzakelijk. De vorige categorie ging om noodzakelijke patronen. Neem bijvoorbeeld het zittend vergaderen met een vaste agenda of het werken met belscripts voor de telefonische supportafdeling. Deze patronen vallen onder HANDIG.

En dan is er de derde categorie… Alle patronen waar je geen NODIG of HANDIG achter hebt gezet. Voldeden ze niet aan de voorwaarden van de eerste twee categorieën? Dan kun je ze zo overboord gooien. En dat is exact wat we gaan doen in de laatste stap. De daadwerkelijke lancering van jouw creatieve ruimtereis!

3. Kieper de overige patronen overboord en doe het eens anders

Daar sta je dan. Met je lijst. En ik zeg tegen jou dat je al die overige patronen overboord moet gooien. Fijn advies hoor, Ruben!

Gelukkig is het niet zo gechargeerd als het lijkt. Je hoeft nu niet ineens je patronen weg te gooien om er nooit meer naar te kijken. Je weet nu wel waar je kunt beginnen en welke patronen je kunt gaan aanpassen. Maak het jezelf gemakkelijk en ga stap voor stap te werk. Kies 1 patroon dat je gaat veranderen.

Verander de acties en niet het waarom. Nu je weet waarom je de dingen doet zoals je ze doet wordt het makkelijker om je acties en je handelen te veranderen. Houd daarbij het waarom altijd in gedachten. De reden waarom je dingen deed verandert in principe niet. De uitvoering en de oplossingen veranderen wel in de creatieve ruimte!

In de creatieve ruimte heerst een andere zwaartekracht. Terwijl redenen en motivaties onveranderd blijven, veranderen de ideeën en oplossingen waar je bij staat.

Neem bijvoorbeeld het altijd open zetten van je deur zodat je medewerkers of collega’s het gevoel krijgen dat ze altijd bij je terecht kunnen. Als je dit patroon wilt aanpassen begin je bij het waarom. Kunnen jouw medewerkers ook op een andere manier het gevoel krijgen dat ze altijd bij je terecht kunnen?

Als je deze vraag stelt, zul je zien dat er vele antwoorden mogelijk zijn. Er ontstaat weer ruimte!

Belangrijke zaken om het anders te doen:

  • Begin bij het waarom (dat verandert niet)
  • Formuleer een duidelijke en specifieke vraag
  • Verzamel zoveel mogelijk antwoorden op je vraag (zonder te oordelen)
  • Kies uit alle antwoorden een geschikte optie waar je mee aan de slag gaat

Door eerst heel veel ideeën te verzamelen heb je vervolgens veel te kiezen. Als je jouw reden voor ogen houdt kun je makkelijk een selectie maken. Dat is een bewezen creatieve brainstormmethode! Als je vervolgens focust op 1 oplossing is deze heel makkelijk in te voeren in je dagelijkse leven.

Voor de die-hard astronauten: Als je al je overige patronen (uit de 3e categorie) hebt verandert, kun je ook beginnen aan patronen uit de 2e categorie (die handig zijn). Let op: Dit is echt iets voor geoefende ruimtevaarders! Deze patronen zijn veel zwaarder om te veranderen omdat ze nog lekkerder werken.

Ga jij ook op zoek naar jouw creatieve ruimte?

Je weet nu hoe je jouw creatieve ruimte kunt vrij maken. Als je de 3-traps raket toepast komt het helemaal goed.

  1. Onderzoek je eigen patronen
  2. Bepaal welke patronen handig en nodig zijn
  3. Kieper de overige patronen overboord en doe het eens anders

Als je in je creatieve ruimte zit begint het pas echt. Daar is zoveel mogelijk! Daar ontstaan inspiratie, creativiteit en goede bedrijfsideeën. Wat zou jij uit jouw creatieve ruimte willen halen? Laat je het me weten onder deze blog?

Als je tot aan hier hebt gelezen vind je deze blogs vast ook interessant:

Wil je hulp om jezelf en je organisatie echt te onderscheiden? Bel me dan gerust: 06-52015521 

Deel deze blog! Ken jij andere bedrijven die ook wat kunnen hebben aan mijn blogs? Ik zou het heel gaaf vinden als je mijn blog in jouw netwerk deelt. Dank je wel!