Naar blog overzicht - 27-11-2017

Fail better with feedback

Hoe je écht kunt leren van je fouten

Waar leer je meer van in een trainingsproces? Van wat je goed doet, of van je fouten? Het maken van een fout wordt vaak als negatief gezien. Maar van je fouten kun je beter leren dan van iets dat je al goed doet. Maar hoe kom je hier dan achter? Simpel. Door actief om feedback te vragen.

“We all need people who will give us feedback. That’s how we improve.”- Bill Gates

Feedback is geen kritiek

Het ontvangen van feedback beschouw ik zelf niet als negatief, ook al heeft het een negatief element. Waarom? Als je écht vooruit wilt in je carrière, wil je zoveel mogelijk feedback. Zie het maar als reviews geven online bij webwinkels. Die zijn er niet alleen voor de klant om onderzoek te kunnen doen, maar ook voor de webwinkel zelf. Een snellere manier om de mening van je klanten te peilen bestaat er niet.

Negatieve feedback, kom maar op!

Net als die webwinkel, kun jij ook meer openstaan voor feedback. In het begin zal het nog lastig zijn. Sta je misschien meteen op je achterste poten. Maar op den duur, wordt het een onderdeel van je systeem. En ben je zover dat je om feedback gaat vragen. Even bij een collega naar binnen lopen en na een project vragen ‘hoe vond jij het gaan?’ of  ‘wat vind jij dat ik beter kan doen de volgende keer?’.

Eigenlijk kan je zeggen dat feedback zorgt voor open communicatie op de werkvloer. En dat zorgt er weer voor dat relaties op de werkvloer verbeterd worden. Zowel de gever als ontvanger zijn er dus mee gebaat.

Waar leer je het meeste van?

Belangrijk bij het ontvangen van feedback is wel dat je, als je iets niet goed doet, voorbeelden krijgt aangereikt van hoe het wel moet of kan. Dat is handig, omdat je dan op tijd kunt ingrijpen om veranderingen aan te brengen. Wacht je te lang hiermee dan kunnen je handelingen al als automatismen aangeleerd zijn.

In gaming is het maken van fouten heel vanzelfsprekend en een belangrijke vorm om vooruit te komen. Je krijgt in games direct feedback op wat je doet en je kunt na elke fout direct via ‘trial and error’ alternatieven uitproberen. Zo leer je waarschijnlijk veel sneller dan iemand die angstvallig bezig is fouten te vermijden.

Het mooie van gaming – en één van de redenen waarom het zo populair is – is dat gamers continu feedback krijgen op hun handelen en beloond worden als ze iets goed doen. Gaming is leuk als het je lukt; dan win je punten of mag je naar een volgend level.

Je beleeft ‘mastery’, het goede gevoel dat je je iets eigen hebt gemaakt. Gaming wordt niet voor niets wel eens met een zandbak – sand box – vergeleken. Deze speelse vorm van leren ontbreekt binnen veel bedrijven, waardoor je als werknemer vaak angstig of verveeld voelt. We laten ons dan meer leiden door de angst om iets niet goed te doen, om fouten te maken. Dit kan, verder in het trainingsproces, ertoe leiden dat je de lat niet hoog durft te leggen en jezelf verder te verbeteren.

Wie minder angst kent, kan bepaalde taken intenser doen. En hierdoor ben je een stuk effectiever in wat je doet.

Van elkaar leren

Feedback kan dus echt een cadeau zijn om te ontvangen en om te geven. Op deze manier kun je echt van elkaar leren. De uitvinder van de Rubik’s Cube, de welbekende kubus met de gekleurde vlakjes, Erno Rubik, had zelf de eerste keer maanden nodig om de kubus-puzzel op te lossen. Tegenwoordig ligt het record op minder dan 10 seconden.

Dan heb je het natuurlijk over personen die hier jarenlang op hebben getraind. Maar door feedback en het leren van anderen word je sneller en hoef je vele voorbereidende stappen niet meer zelf uit te zoeken.

‘If at first you don’t succeed, dust yourself off and try again. You can dust it off and try again.’ Aaliyah – ‘Try again’

Ik daag je uit om het vragen van feedback hoger op je prioriteitenlijst te zetten. Laat je het mij hieronder weten wat voor mooie dingen je ervan geleerd hebt? Ik vind het ook mooi om te horen hoe jij überhaupt tegen feedback aan kijkt?

Ken jij vrienden en collega’s die ook graag meer willen weten over het vragen van feedback? Deel deze blog gerust met ze.