Naar blog overzicht - 28-03-2018

Creativiteit en de kracht van herhaling

Moet je altijd alles anders doen om werkelijk creatief te zijn? Is het noodzakelijk om ‘out of the box’ te denken of om alsmaar ‘patronen te doorbreken’? Het zijn zaken waar je tegenwoordig mee wordt doodgegooid. Maar is het eigenlijk wel waar?

Patronen doorbreken met creativiteit

Het doorbreken van patronen is zeker een belangrijk onderdeel bij creativiteit. Op die manier ga je dingen anders zien en doen. Die nieuwe prikkels zorgen ervoor dat je op een andere manier naar dingen kijkt. Het leggen van nieuwe verbindingen is een wezenlijk onderdeel van creativiteit. Maar kun je eigenlijk altijd wel alles op een andere manier doen? En is dat nou wel zo effectief? Of productief? Ik vind van niet. Het is precies de reden waarom veel mensen denken dat als je creatief bent je niet effectief of productief kunt zijn.

Hoe je tegelijkertijd creatief én productief kunt zijn, leg ik je in onderstaande vlog uit. Of vind je het fijner om te lezen? Lees dan onder de video verder.

Creativiteit en productiviteit, het lijken tegenpolen. Hoe kun je ze nu verenigen en tegelijkertijd je patronen doorbreken. Dat kan door – naast het doorbreken van patronen – juist ook nieuwe patronen aan te gaan. Kijk eens kritisch naar je eigen patronen, breek ze af en bouw ze opnieuw op.

Challenge je patronen!

    1. Doorbreek patronen. Stel jezelf de volgende vraag: “Waarom doe ik dit altijd zoals ik het doe?”. Als je er geen goed antwoord op kan geven is het misschien wel een patroon dat je wilt veranderen.

 

    1. Bouw nieuwe patronen op. Het is niet voor niets dat we zo goed zijn in dingen efficiënt inregelen. Zorg dat je er niet over na hoeft te denken. Giet je creatieve processen dus in een patroon. Op die manier verzeker je jezelf ervan dat je met meer ideeën of creatievere ideeën komt. Je zult zien dat het dan ook makkelijker gaat.

 

Een voorbeeld: vergaderen

Ken je het dat jouw vergaderingen altijd te laat beginnen? Of dat ze heel erg uitlopen? Of dat misschien wel steeds dezelfde mensen aan het woord zijn? Hieronder een oefening om tijdens een vergadering niet alleen je creativiteit te gebruiken, maar ook je patronen te challengen en te doorbreken. Zo wordt je vergadering een stuk effectiever.

    1. Wat is nou het werkelijke patroon? Is het dat mensen te laat komen? Dat kan een patroon zijn, maar het is eigenlijk een gevolg. Kijk eens wat dieper. Is het patroon misschien dat mensen minder waarde hechten aan de vergadering of de vergadervorm? Dat is het probleem dat je wilt aanpakken.

 

    1. Houd hier een brainstorm over. Bijvoorbeeld met de vraag ‘’hoe kunnen we ervoor zorgen dat we meer waarde toevoegen aan onze vergaderingen?’ Of ‘hoe kunnen we ervoor zorgen dat onze vergadering voor alle aanwezigen van nut is?’

 

    1. Verzamel een hoop ideeën hierover en giet de uiteindelijke ideeën in een patroon. Het moet dan uiteindelijk een terugkerend patroon zijn, zodat we er niet meer over na hoeven te denken. Je zou bijvoorbeeld kunnen afspreken dat je de eerste 10 minuten van de vergadering reserveert voor ‘small talk. Dus na 10 minuten begin je met de echte vergadering. Spreek ook af dat het dan niet erg is, als je die eerste 10 minuten mist. Als je echt alleen maar wilt komen voor de vergadering en niet voor de small talk, dan kom je dus 10 minuten na aanvang binnen en kun je meteen beginnen.

 

Het is maar een snel, kort voorbeeld van hoe je die creativiteit in kan zetten. Maar waar het om gaat is dat patronen ervoor zorgen dat je zonder ergens over na te denken iets kan doen. En dat is heel vaak heel prettig en kun je heel veel bereiken.

Maar als het gaat over creativiteit wil je ze juist doorbreken en wil je op een andere manier naar dingen kijken. Je hoeft dus niet alles anders te doen. Bouw in ieder geval aan de patronen in creativiteit. Oftewel, elke dag wat anders doen; helemaal top! Maar wil je elke dag hetzelfde doen, omdat je weet dat het je creativiteit bevordert, ook top!

Pas deze tips toe en ik ga je de volgende video meer vertellen over hoe je ervoor gaat zorgen dat mensen ‘aan’ gaan, dat ze aanhaken, dat ze mee gaan doen en dat ze wakker worden. Dit is essentieel als je ideeën wilt genereren en mensen mee wilt krijgen in je ideeën. Wil je op de hoogte blijven van mijn vlogs? Ik zet er elke week één online. Abonneer je op mijn YouTube-kanaal en deel het gerust hieronder met anderen.