Naar blog overzicht - 31-01-2018

2 supertips om als organisatie innovatiever te worden

Hoe word je creatiever en innovatiever als organisatie? Een vraag die ik vaak krijg. In mijn vlog van deze keer heb ik twee strategieën om als organisatie innovatiever te worden. Aan het einde geef ik je ook nog een bonustip. Deze strategieën en mindset kun je direct inzetten, waardoor je organisatie direct innovatiever zal worden.

Bekijk de vlog of ga onder de video verder om de tips te lezen. En om uiteraard direct mee aan de gang te gaan.

Strategie 1. Benader je grootste problemen als je grootste kansen

Wat bedoel ik hiermee? Richt je meer op je problemen. Bedenk dan vooral hoe jij die problemen voor de klant kan oplossen. Of hoe je de problemen van je medewerkers en/of leveranciers zou kunnen oplossen.

Zelf ga ik graag aan de slag met de, zoals ik dat noem, ‘Innovatieweek’. Ik verzamel dan een aantal andere young professionals of jonge entrepreneurs en kom een week bij jouw organisatie binnenkijken. We nemen interviews af van medewerkers, klanten, leveranciers en managers. We gaan dan aan de slag met problemen. En stellen vragen als:

  • ‘Welke problemen komen het meeste voor?’
  • ‘Wat zijn jouw grootste problemen?’
  • ‘Welke problemen zouden opgelost kunnen worden als jullie markt of product op zijn kop zou zetten?’

Uit dit onderzoek komt dan een hele lijst van problemen waar je iets mee zou kunnen doen als organisatie. Zo kun je bekijken wat nou de grootste problemen zijn. Wat zijn zaken die vaak terugkomen? Die problemen kun je oppakken en een oplossing voor vinden.

Hoe pak je dat het beste aan? Mijn advies is om eigenlijk weer een nieuwe ‘start-up’ te beginnen. Zoek een jong team die dit voor je oppakt. Ik ken zelf een hoop mensen die zeer geschikt zouden zijn voor zo’n team. Maar ook goed werkt om ze binnen je eigen organisatie samen te stellen. Als het maar een apart en zelfstandig opererend team is. Gebruik die start-up om dat probleem op te lossen. Gebruik die frisse nieuwe ideeën om innovatiever te worden. Geef mensen die kans en dan zul je merken dat je juist door die expertise, innovatie je organisatie intrekt.

Strategie 2. Creëer onorthodoxe samenwerkingen

De meeste organisaties zijn gewend om met standaard partijen in de markt samen te werken. Men zoekt naar de bekende weg. De bekende samenwerkingen zijn veilig. Je weet wat je kunt verwachten. Maar levert dit nou innovatie op?

Niet perse. Waarom zou je in plaats van rechtdoor niet een keer linksaf springen? Als je graag innovatiever wilt worden, kan een andere samenwerking een frisse wind door je organisatie of product laten waaien. Ga daarom op zoek naar samenwerkingen buiten jouw markt of branche. Of juist met jonge challengers; mensen die het radicaal anders doen.

Het mooie hiervan is, is dat je wordt gedwongen en uitgedaagd om op een andere manier te denken. Eng misschien, maar je zult ook andere oplossingen vinden.

Bonustip; Ga GROTER denken

De meeste organisaties zijn erop gericht om enkele procenten meer winst te behalen of enkele procenten minder kosten te maken. Maar wat gebeurt er op het moment dat je je op die maximaal 10% verbetering richt? Dan plaats je je automatisch in een markt waar heel veel organisaties zitten die zich richten op 10% verbetering. En heel veel organisaties die op dezelfde manier naar dezelfde oplossing zoeken.

En dat is een strijd die je over het algemeen niet gaat winnen. Maar wat levert het op als je groter gaat denken? Als je bijvoorbeeld niet zegt ‘we gaan 10% groeien’, maar je zegt, ‘we gaan 10 keer zo groot worden’ of we gaan ‘10 keer zoveel mensen helpen’?

Ik kan je verzekeren dat dit werkt, omdat je het probleem op een radicaal andere manier benadert. En een radicaal andere manier van problemen benaderen, zal radicaal andere oplossingen opleveren. Je zult de markt op zijn kop zetten.

“Je zult jezelf verbazen, omdat je grote problemen als oplosbaar benadert.”

En deze dan? ‘10 Keer verbeteren versus 10% verbeteren is een winst van 100 keer’. Maar het betekent niet automatisch ook 100 keer meer werk. Of 100 keer meer inzet. Makkelijke rekensom toch?

Deze aanpak focust en motiveert de mensen binnen je organisatie. Op deze manier zul je topmensen aan je gaan binden. Waarom? Mensen willen nou eenmaal graag bij bedrijven werken die grote oplossingen neerzetten en een ambitieuze doelstelling hebben. Dus je hebt dan niet alleen topmensen in je team, maar problemen worden ook nog eens op grootse manieren opgelost. Dat is nou innovatie. Mooi toch?

Ga er vooral lekker mee aan de slag. Hopelijk kan jij ook al morgen beginnen met innoveren en creatiever aan het werk gaan.


Wil je op de hoogte blijven van mijn vlogs? Ik zet er elke week één online. Abonneer je op mijn YouTube-kanaal en deel het gerust hieronder met anderen. Alvast fijne feestdagen gewenst.